De NS serie 6400/6500
|
|
Ten opzichte van de oorspronkelijke DE1002 is er
toch nog behoorlijk wat gewijzigd. Zo is de 6400 1,4 meter langer en is de
radstand 30 cm groter. De voorbouw (waarin de generatorgroep/dieselmotor)
is groter, waardoor het zijaanzicht afwijkend is. Ook de deur- en rooster
indeling is verschillend. Bij de 6400 zit de uitlaat meer naar het midden
in ontbreken de extra, laag geplaatste, frontruitjes. Tenslotte is de ruit
van de cabinedeur van een kleiner formaat en is de langs de gehele voetplaat
een hekje gemonteerd.
Een aantal van deze locs is geschikt voor het Belgische en Duitse net. De
laatste hebben niet alleen de Nederlandse ATB en Telerail, maar ook de Duitse
Indusi en Zugfunk aan boord.
Sommige locomotieven hebben namen gekregen van (voor NS) belangrijke personen.
Na splitsing van de NS in onder andere NS reizigers en NS cargo is de hele
vloot 6400/6500 bij NS Cargo onder beheer gekomen. De 6511 - 6520 zijn van
fabriek af in het nieuwe rode jasje afgeleverd, de rest van de vloot zal
ter zijner tijd tijdens een grote revisie "omgekleurd" worden.
Na fusie van NS Cargo en DB Cargo in Railion is de kleurstelling niet veel
gewijzigd: de rode kleur is gebleven, maar op de kopse kanten en de zijkant
is de naam Railion verschenen. Het locnummer staat nu (klein) op de kopse
kant. De schuine, witte "schrikstreep" is verdwenen.
Kennelijk beviel dit schema toch niet helemaal, want de 6494 verscheen afwijkend
op de baan: een groot gekanteld wit vierkant (met locnummer in zwarte cijfers)
op de voorzijde en het locnummer in grote, witte cijfers op de huif. Omdat
er intussen meer loc's in dit schema op de baan zijn gesignaleerd, zal dit
de standaard worden.
Railion maakt zijn locomotieven meer geschikt voor grensoverschrijdende inzet om locwissels op grensstations te verminderen. Ook komt dit een ruimere inzetbaarheid ten goede. Hierdoor dient wel een aantal aanpassingen aan de loc te geschieden, zoals Memor en lijnradio (Belgische variant van ATB en Telerail) of de DB varianten Indusi en Zugbahnfunk.
Het aantal "Vlaamse Reuzen" (loc's die voor grensoverschrijdend verkeer naar België worden ingezet) wordt 15: de 6505, 6507, 6509 tot en met 6520 zijn al aangepast. De 6506 en de 6508 zullen op korte termijn volgen. De locs vanaf nummer 6511 zijn rood afgelevers maar hebben inmiddels een verbleekte roze kleur. Bij een revisiebeurt zullen deze locs een actuelere kleurstelling krijgen, afhankelijk van het beleid van Railion.
In 1999 werden de 6495 tot en met 6499 verbouwd
tot "Duitse Herder". Ze kregen ook o.a. een DB nummer met driecijferig volgnummer,
zoals 264 095. Zichtbare veranderingen zijn onder andere het verdwijnen van
de armsteunen onder de cabineramen, de zijruitjes en de dakgoten.