Laatste update: 6 maart 2005.
 

De NS serie 200/300 "Sik"

Sik 278


  • Spoorbreedte: 1435 mm.
  • Asindeling: B
  • Fabrikant:
  • Mechanisch deel: 
    Werkspoor (201 - 280 en 307 - 369)
     NS wpl Zwolle (281 - 306)
    Elektrisch deel: Heemaf, Smit
  • Bouwjaar: 1934 - 1951
  • Continu vermogen: 64 kW.
  • Max. snelheid: 60 km/h.
  • Lengte over de buffers: 7220 mm.
  • Radstand: 3200 mm.
  • Middellijn wielen: 1000 mm.
  • Overbrenging: elektrisch
  • Dieselmotor: Stork R153, 4 takt 3 cyl.
  • Dienstvaardig gewicht: 21 ton, met kraan 23 ton.
  • Aantal gebouwd: 169
  • Aantal in dienst:

Bouwjaar:

In de dertiger jaren is NS er toe overgegaan goederenwagens naar en van goederenstations te laten halen en brengen door een locomotor vanuit een centraal gelegen punt. Voor deze diensten waren kleine locomotoren nodig, die een korte goederentrein konden rijden en tevens rangeerwerk konden verrichten.
NS had reeds ervaring met locomotoren met benzinemotor en mechanische overbrenging. Door de zwaardere eisen die aan de locomoter werden gesteld, werd een diesel-elektrische uitvoering besteld.
Alle locomotoren werden met dieselmotoren uitgerust, die door Stork in licentie werden gebouwd. Tussen 1960 en 1963 werd bij de hele serie de Stork R153 ingebouwd. Bij deze motor vindt de koeling niet plaats met koelwater, maar met de brandstofolie.
De locomotoren hebben de bijnaam 'Sik' gekregen. Bediening kan zowel vanuit de cabine als vanaf de buitenkant plaatsvinden. Het materieel verscheen oorspronkelijk in een groene kleur op de baan en is tussen 1972 en 1983 in geel/grijs overgeschilderd. In de '60-er jaren is een aantal 'Sikken' met een zwaailicht uitgerust.
De 'Sikken' 227, 242, 246, 248, 250, 252, 265, 274, 276, 284, 309, 355, 360, 361, 362 en 368 zijn uitgerust met een HIAB-telescoopkraan.
 

Sik met HIAB-telescoopkraan
Sik met HIAB-telescoopkraan
 

Up one level