Laatste update: 6 maart 2005.

Diesel-hydraulisch materieel "Wadloper"

Wadloper DH2

DH1
  • Spoorbreedte: 1435 mm.
  • Asindeling:  B'2' 
  • Fabrikant:
  • Mechanisch deel: Duewag
    Elektrisch deel: Duewag
  • Bouwjaar: 1983
  • Continu vermogen: 212 kW.
  • Max. snelheid: 100 km/h.
  • Lengte over de koppeling: 22310 mm. 
  • Radstand draaistel: 2000 mm.
  • Hart op hart draaistellen: 14100 mm.
  • Middellijn wielen: 840 mm.
  • Dienstvaardig gewicht: 36 ton.
  • Aantal gebouwd: 19.
  • Nog in dienst:
DH2
  • Spoorbreedte: 1435 mm.
  • Asindeling: 2'B' + B'2' 
  • Fabrikant:
  • Mechanisch deel: Duewag
    Elektrisch deel: Duewag
  • Bouwjaar: 1981 - 1982
  • Continu vermogen: 2 x 212  =  424 kW.
  • Max. snelheid: 100 km/h.
  • Lengte over de koppeling: 43450 mm. 
  • Radstand draaistel: 2000 mm.
  • Hart op hart draaistellen: 14100 mm.
  • Middellijn wielen: 840 mm.
  • Dienstvaardig gewicht: 71 ton.
  • Aantal gebouwd: 31.
  • Nog in dienst:
Serie-aanduiding:
DH1:
3101 - 3119

DH2:
3201 -3232
Samenstelling: Bkz 124 + Bk 125

Aantal zitplaatsen:
DH1: 2e klas: 56, klapzittingen: 10.
DH2: 2e klas: 140, klapzittingen: 10.

In de tweede helft van de jaren zeventig heeft NS gestudeerd op de mogelijkheden van vereenvoudiging van de wxploitatie in Noord-Nederland, het zogenaamde PEN-project. Hieruit kwam onder andere de keus voor nieuw modern rollend materieel, ter vervanging van het dieselmaterieel uit de jaren '50. Andere facetten waren invoering van eenmansbediening en de combifunctie. Een combifunctie wil zeggen dat een personeelslid twee taken verzorgt: bijvoorbeeld onderhoud materieel buiten de spitsuren en machinist in de spitsuren.
De dieselmotor is een 6 cylinder lijn motor. Via een hydraulische overbrening worden de assen van één draaistel per bak aangedreven.
Het interieur is gelijk aan die van de Sprinters. Het materieel kent alleen tweedeklas zitplaatsen, met een glazen wand als afscheiding tussen roken en niet-roken. De Bkz bak heeft geen toilet (z = zonder toilet). Achter de cabine bevindt zich een glazen wand met een voorziening voor kaartverkoop, voor als besloten werd de eenmansbediening in te voeren.
Eén van de kinderziektes was de kortsluiting van het spoor: door de lage asdruk in combinatie van schijfremmen werd deze kortsluiting niet altijd tot stand gebracht. Indien een trein de spoorstaven niet kortsluit, kunnen problemen ontstaan met overwegen en beveiliging. Door het aanbrengen van een extra elektrisch circuit in de trein en aanpassing van de beveiliging (het z.g. prikspoor) is dit probleem verholpen.
In 1996 is een begin gemaakt met enkele construktiewijzigingen: ondermeer is een baanschuiver aangebracht en een zwarte band wordt rond het cabineraam aangebracht. Hierdoor heeft de DH (op de knikken na) iets weg gekregen van de SM'90.
Om meer fietsen te kunnen vervoeren tussen Leeuwaren en Harlingen haven zijn de 3106 en 3115  verbouwd tot Wadfietser, wat ten koste ging van 16 zitplaatsen. Deze treinen zijn te herkennen aan de grote kleurige fietsstickers aan de buitenkant.

Wadloper DH2 Wadloper DH1 in wadfietser uitvoering
DH-eenwagenstel in "wadfietser" uitvoering; met extra ruimte voor fietsen

Met de nieuwe dienstregeling van mei 1999 is de exploitatie van de spoorlijnen van Leeuwarden naar Harlingen, Stavoren en Groningen overgenomen door Noordnet. Hiertoe heeft Noordnet 10 DH-I en 10  DH-II van NS overgenomen. Deze treinen zijn daarbij helemaal in een lichtgroene kleur bestickerd, met op de zijkant het Noordnet-logo (op de plaats van het NS logo).
 

Noordnet dh2
dh2 in Noordnet uitvoering (let op de baanschuiver, die inmiddels bij alle dh1 / dh2 stellen is aangebracht)
 

Up one level