|
|
|
|
DH2:
3201 -3232
Samenstelling: Bkz 124 + Bk 125
Aantal zitplaatsen:
DH1: 2e klas: 56, klapzittingen: 10.
DH2: 2e klas: 140, klapzittingen: 10.
In de tweede helft van de jaren zeventig heeft NS
gestudeerd op de mogelijkheden van vereenvoudiging van de wxploitatie in
Noord-Nederland, het zogenaamde PEN-project. Hieruit kwam onder andere de
keus voor nieuw modern rollend materieel, ter vervanging van het dieselmaterieel
uit de jaren '50. Andere facetten waren invoering van eenmansbediening en
de combifunctie. Een combifunctie wil zeggen dat een personeelslid twee taken
verzorgt: bijvoorbeeld onderhoud materieel buiten de spitsuren en machinist
in de spitsuren.
De dieselmotor is een 6 cylinder lijn motor. Via een hydraulische overbrening
worden de assen van één draaistel per bak aangedreven.
Het interieur is gelijk aan die van de Sprinters. Het materieel kent alleen
tweedeklas zitplaatsen, met een glazen wand als afscheiding tussen roken
en niet-roken. De Bkz bak heeft geen toilet (z = zonder toilet). Achter de
cabine bevindt zich een glazen wand met een voorziening voor kaartverkoop,
voor als besloten werd de eenmansbediening in te voeren.
Eén van de kinderziektes was de kortsluiting van het spoor: door de
lage asdruk in combinatie van schijfremmen werd deze kortsluiting niet altijd
tot stand gebracht. Indien een trein de spoorstaven niet kortsluit, kunnen
problemen ontstaan met overwegen en beveiliging. Door het aanbrengen van
een extra elektrisch circuit in de trein en aanpassing van de beveiliging
(het z.g. prikspoor) is dit probleem verholpen.
In 1996 is een begin gemaakt met enkele construktiewijzigingen: ondermeer
is een baanschuiver aangebracht en een zwarte band wordt rond het cabineraam
aangebracht. Hierdoor heeft de DH (op de knikken na) iets weg gekregen van
de SM'90.
Om meer fietsen te kunnen vervoeren tussen Leeuwaren en Harlingen haven zijn
de 3106 en 3115 verbouwd tot Wadfietser, wat ten koste ging van 16
zitplaatsen. Deze treinen zijn te herkennen aan de grote kleurige fietsstickers
aan de buitenkant.
DH-eenwagenstel in "wadfietser" uitvoering; met extra ruimte voor fietsen
Met de nieuwe dienstregeling van mei 1999 is de
exploitatie van de spoorlijnen van Leeuwarden naar Harlingen, Stavoren en
Groningen overgenomen door Noordnet. Hiertoe heeft Noordnet 10 DH-I en 10
DH-II van NS overgenomen. Deze treinen zijn daarbij helemaal in een lichtgroene
kleur bestickerd, met op de zijkant het Noordnet-logo (op de plaats van het
NS logo).
dh2 in Noordnet uitvoering (let op de baanschuiver, die inmiddels bij alle
dh1 / dh2 stellen is aangebracht)