|
|
Aantal zitplaatsen:
1e klas: 12, 2e klas: 123, klapzittingen: 16.
Het DM'90 tweewagenstel is de dieselvariant van
het bestaande elektrische stoptreinmaterieel SM'90. Toch heeft DM'90 meer
vernieuwingen, onder andere de anders gestyleerde kop.
In het interieur zijn warmere kleuren toegepast. De trein heeft een multifunctionele
ruimte met een paar klapzittingen, waardoor meer staruimte ontstaat voor
de grote aantallen reizigers tijdens het einde van de rit. In deze ruimte
zijn automaten voor warme en koude dranken gepland. Voor reizigers die fietsen
meenemen is een aparte ruimte aanwezig.
Voor rolstoelgebruikers is in één van de coupés een
speciale ruimte gereserveerd. Eventueel wordt later nog een rolstoellift,
zoals gebruikt in SM'90, geïnstalleerd.
De zitplaatsen in de tweede klas zijn voorzien van stoffen bekleding, in
plaats van het gebruikelijke kunstleer. Ondanks de brede rijtuigbak is gekozen
voor de stoelopstelling 2 + 2. (in SM'90 werden vijf stellen voorzien van
de stoelopstelling 2 + 3). Door gebruik van luchtvering is de DM'90 een comfortabel
treinstel. Voordeel is ook dat de hoogte t.o.v. het perron constant blijft,
ongeacht de bezetting van de trein.
Ook deze trein is, net als de DD-IRM en DD-AR, voorzien van een sluitfluit
boven iedere deur.
De tractie-installatie is diesel-hydraulisch. Deze draagt, met één
dieselmotor per bak, ondermeer zorg voor de aandrijving. De aangedreven draaistellen
bevinden zich aan zijde van de rijtuigovergang.
Het koelwater van de dieselmotoren wordt gebruikt (via een warmtewisselaar)
om de rijtuigen te verwarmen. Voor voor- en bijverwarming worden elektrische
elementen gebruikt. De dieselmotor zelf is een horizontale 6 cylinder lijn
motor, met uitlaatgasturbine en inlaatluchtkoeling.
Remmen gebeurt door middel van schijfremmen op alle assen. De trein is voorzien
van een anti-blokkeerinstallatie.
De elektrische installatie bestaat uit een 220/380 V 50 Hz net en een 110
V en 24 V gelijkspanningsnet. De wisselspanning wordt opgewekt door twee
hulpgeneratoren van 44 kVA elk, aangedreven door hydromotoren. Aan dit wisselspanningsnet
zijn de hoofdverlichting, diverse motoren, verwarmingselementen, en de omzetters
naar 24 V en 110 V verbonden.
|
Met ingang van de nieuwe dienstregeling is de exploitatie van een aantal lijnen overgenomen door Noordnet (van Leeuwarden naar Stavoren, Harlingen en Groningen) en Syntus (Doetinchem - Winterswijk en Zutphen - Winterswijk). Hierdoor zijn een aantal Dm'90 stellen overgenomen door Syntus en Noordnet.
dm'90 van NoordNed