Laatste update: 6 maart 2005.

Dieselmaterieel plan '90 "Buffels"

NS Buffel met rechts Blauwe Engel (DE1) in oude kleurstelling

  • Spoorbreedte: 1435 mm.
  • Asindeling: 2'B' + B'2'
  • Fabrikant:
  • Mechanisch deel: Talbot, Duewag
    Elektrisch deel: Duewag 
  • Bouwjaar: 1996 - 1998
  • Continu vermogen:  2 x 320 = 640 kW.
  • Max. snelheid: 140 km/h.
  • Max. dienstsnelheid: 130 km/h.
  • Lengte over de koppelingen: 62340 mm.
  • Radstand draaistel: 2500 mm.
  • Hart op hart draaistellen: 17920 mm.
  • Middellijn wielen: 920 mm.
  • Dienstvaardig gewicht: 95,2 ton.
  • Aantal gebouwd: 53.
  • Nog in dienst: 53.
Serie-aanduiding:
3401 - 3453
Samenstelling: Bk 131 + ABk 132

Aantal zitplaatsen:
1e klas: 12, 2e klas: 123, klapzittingen: 16.

Het DM'90 tweewagenstel is de dieselvariant van het bestaande elektrische stoptreinmaterieel SM'90. Toch heeft DM'90 meer vernieuwingen, onder andere de anders gestyleerde kop.
In het interieur zijn warmere kleuren toegepast. De trein heeft een multifunctionele ruimte met een paar klapzittingen, waardoor meer staruimte ontstaat voor de grote aantallen reizigers tijdens het einde van de rit. In deze ruimte zijn automaten voor warme en koude dranken gepland. Voor reizigers die fietsen meenemen is een aparte ruimte aanwezig.
Voor rolstoelgebruikers is in één van de coupés een speciale ruimte gereserveerd. Eventueel wordt later nog een rolstoellift, zoals gebruikt in SM'90, geïnstalleerd.
De zitplaatsen in de tweede klas zijn voorzien van stoffen bekleding, in plaats van het gebruikelijke kunstleer. Ondanks de brede rijtuigbak is gekozen voor de stoelopstelling 2 + 2. (in SM'90 werden vijf stellen voorzien van de stoelopstelling 2 + 3). Door gebruik van luchtvering is de DM'90 een comfortabel treinstel. Voordeel is ook dat de hoogte t.o.v. het perron constant blijft, ongeacht de bezetting van de trein.
Ook deze trein is, net als de DD-IRM  en DD-AR, voorzien van een sluitfluit boven iedere deur.
De tractie-installatie is diesel-hydraulisch. Deze draagt, met één dieselmotor per bak, ondermeer zorg voor de aandrijving. De aangedreven draaistellen bevinden zich aan zijde van de rijtuigovergang.
Het koelwater van de dieselmotoren wordt gebruikt (via een warmtewisselaar) om de rijtuigen te verwarmen. Voor voor- en bijverwarming worden elektrische elementen gebruikt. De dieselmotor zelf is een horizontale 6 cylinder lijn motor, met uitlaatgasturbine en inlaatluchtkoeling.
Remmen gebeurt door middel van schijfremmen op alle assen. De trein is voorzien van een anti-blokkeerinstallatie.
De elektrische installatie bestaat uit een 220/380 V 50 Hz net en een 110 V en 24 V gelijkspanningsnet. De wisselspanning wordt opgewekt door twee hulpgeneratoren van 44 kVA elk, aangedreven door hydromotoren. Aan dit wisselspanningsnet zijn de hoofdverlichting, diverse motoren, verwarmingselementen, en de omzetters naar 24 V en 110 V verbonden.
 
 

Buffel

Met ingang van de nieuwe dienstregeling is de exploitatie van een aantal lijnen overgenomen door Noordnet (van Leeuwarden naar Stavoren, Harlingen en Groningen) en Syntus (Doetinchem - Winterswijk en Zutphen - Winterswijk). Hierdoor zijn een aantal Dm'90 stellen overgenomen door Syntus en Noordnet.


dm'90 van NoordNed
 

Up one level