Laatste update: 6 maart 2005.
 
 

Dubbeldekkers  DD-AR

Stam dubbeldekkers DD-AR
Stam dubbeldekkers met locomotief serie 1700 

DD-AR (ddm2-3):
  • Bouwjaar: 1991 - 1994
  • Fabrikant: Tabot. 
  • Rijtuigen:         Bvk:   270 7001
          • 7079   (79 stuks)
             Bv:   280 7201
            7302   (102 stuks)
          ABv:   380 7501
            7577   (77 stuks) 
  • Aantal zitplaatsen: Bvk: 108 2e klas + 16 klapzittingen; Bv: 148 2e klas + 18 klapzittingen; ABv: 64 1e klas en 68 2e klas + 18 klapzittingen.
  • Lengte over de buffers: Bvk: 26890 mm, BVv en Bv: 26400 mm.
  • Hart op hart draaistellen: 20000 mm.
  • Radstand draaistellen: 2500 mm.


Op het eerste gezicht lijken deze dubbeldekkers veel op de reeds bestaande dubbeldekkers DDM1. Toch wijken ze op vele punten van de DDM1 vloot af.
Wat bij het stuurrijtuig direct opvalt, is dezelfde laag geplaatste automatische koppeling als bij de 1700 en het ontbreken van de stroomafnemer. Alle rijtuigen hebben een andere kleurstelling van het interieur gekregen. Blauw overheerst. Het is een kwestie van smaak of men de gifgroene banken in de tweede klas mooi vindt of niet. Per rijtuig bevinden zich twee overhoeks aangebrachte LCD-displays voor de bestemmingsaanduiding. Alle rijtuigen zijn voorzien van een sluitfluit, die op lucht werkt en is voorzien van een heuse "erwt". De rem kan zowel vanuit het stuurrijtuig als vanuit de 1700 elektropneumatisch bediend worden. Ook het stuurrijtuig heeft "fase IV" ATB. Elk rijtuig heeft één draaistel met magneetrem.
Nieuw voor NS is het rijden met vaste genummerde stammen, bestaand euit een 1700 of  mDDM, één ABv-rijtuig, één of twee Bv-rijtuigen en één Bvk. De exploitatie met de stammen is vergelijkbaar met die van treinstellen. Het viercijferig stamnummer begint met cijfer 7, dan volgt een drie of vier (afhankelijk van het aantal rijtuigen) en dan twee cijfers, gelijk aan de laatste cijfers van het Bvk-rijtuig. De stammen krijgen dan de nummers 7301 t/m 7378 of 7401 t/m 7478. Bestaat stam 7301, dan rijdt stam 7401 niet of omgekeerd. De stamnummers zijn zowel in de reizigersafdelingen als aan de buitenzijde van het Bvk- en ABv-rijtuig af te lezen. Deze nummers bevinden zich ook in de cabines en de ruimte voor de hoofdconducteur.
De nummers moeten verwisselbaar zijn. Daarom zijn er speciale nummerkastjes aangebracht. Aan de buitenzijde bevinden de nummers zich op koersborden. Alleen de lijnwerkplaats Leidschendam wijzigt de stam en de bijbehorende nummering. De stammen kunnen net als treinstellen gekoppeld of gesplitst worden door middel van de automatische kopeling. Het maakt dan niet uit of twee 1700, twee Bvk's, twee mDDM's of één Bvk en één 1700 of mDDM tegen elkaar geplaatst zijn.
In de loop van de tijd zullen de 1700's geleidelijk door mDDM's vervangen worden, waarna de 1700 teruggebouwd wordt tot normale locomotief (o.a. het verwijderen van de automatische koppeling).
De Bvk's 7076, 7077, 7078 en 7079 worden omgebouwd voor het rijden in combinatie met de ick's Hiertoe wordt o.a. de automatische koppeling vervangen door een schroefkoppeling en losse kabels en slangen. Ook wordt de deursluiting gewijzigd. De Bvk's worden hernummerd in 50 84 27 07 076-0, 077-8, 078-6 en 079-4

Stuurstandrijtuig DD-AR



 

Up one level