Laatste update: 6 maart 2005.
 
 

Stoptrein-dubbeldekkers

Stuurstandrijtuig DDM1 (Neushoorn)

DDM1: De laatste jaren nam het vervoer op een aantal lijnen in de spitsuren dusdanig toe, dat NS behoefte had aan meer zitplaatsen in de spitsuurtreinen, wat niet altijd bereikt kon worden door het inleggen van meer treinen of het verlengen van treinen. NS organiseerde dan ook een proef met Frans dubbeldeksmaterieel.
Besloten werd een serie rijtuigen te bestellen, die in combinatie met een locomotief serie 1600 als trek-duw treinen zouden gaan rijden. De locomotief behoudt zijn vaste plaats in de trein, er hoeft op het eindstation niet "omgelopen" (het plaatsen van de loc aan de voorkant van de trein) te worden.  In het stuurstandrijtuig wordt de duwende locomotief  "op afstand" bediend.
Evenals de Sprinters hebben de dubbeldekkers een 2 + 2 opstelling in zowel de eerste als in de tweede klas. Het interieur komt in grote lijnen overeen met dat van de Sprinter. De buitendeuren zijn zeer ruim, namelijk 1900 mm tegen 1300 mm bij de Sprinter. De deuren zijn van het type "zwenk - schuif"; dit om de uitzwaai naar het perron te beperken. Het traplopen in de trein valt mee: 7 treden naar het bovendek en 4 treden naar het onderdek.
Op het stuurstandrijtuig bevindt zich een stroomafnemer. Deze is niet voor de tractiestroom naar de motoren, maar om via de apparatuur die op het benedendek staat opgesteld, de trein te verwarmen als er geen locomotief voor staat.
De stuurstandrijtuigen hebben de naam van een bedreigde diersoort gekregen, waarbij teven een tekening van het betreffende dier is aangebracht. De volgende namen zijn aangebracht:
 
26-37  101   Kondor 26-37  106   Arend 26-37  113   Dolfijn
26-37  102   Ooievaar 26-37  107   Zeehond 26-37  114   Otter
26-37  103   Bison 26-37  108   Olifant 26-37  115   Panda
26-37  104   Walvis 26-37  111   Tijger
26-37  105   Neushoorn 26-37  112   Cheeta

Up one level