|
|
Serie-aanduiding:
390 7701 - 77??
Aantal zitplaatsen:
1e klas: 16, 2e klas: 32.
De motorrijtuigen zijn in opdracht van NS Reizigers
ontworpen door NS Materieel engineering. Per motorwagen zijn drie twee-assige
draaistellen aanwezig. Voor de NS en ook voor andere spoorwegmaatschappijen
in Europa tamelijk uniek. Deze opstelling was noodzakelijk om voldoende motorvermogen
te kunnen installeren en toch ruimte over te houden voor reizigersaccomodatie
op het bovendek. In totaal zijn zes onderhoudsarme asynchrone draaistroommotoren
beschikbaar met elk een vermogen van 400 kW. De beremming van de trein kan
in principe geheel elektro-dynamisch plaatsvinden; de remenergie wordt daarbij
teruggevoerd in de bovenleiding.
De ruimte voor de elektrische installatie op het benedendek is zeer compact
ingericht. Daardoor ontstond op het bovendek voldoende ruimte om anders dan
in de overige stoptrein-dubbeldekkers gewone schuifdeuren tussen de compartimenten
toe te passen en af te zien van de niet zo gewaardeerde anderhalf-zits banken
tegen de tussenwanden.
Door de iets lager gelegen vloer bevinden alle ramen zich in het vlakke gedeelte
van de zijwand. Dat maakt toepassing van normale schuiframen voor de ventilatie
mogelijk en zullen de ramen niet de bekende knik vertonen. De vloer tussen
de reizigersafdeling en de installatieruimte is optimaal geïsoleerd
tegen geluidsoverlast.
De kopvorm is vrijwel hetzelfde als van een dubbeldek-stuurstandrijtuig en
is voorzien van normaal stoot- en trekwerk alsmede de lage automatische koppeling.