Laatste update: 6 maart 2005.
De NS serie 1600 / 1800
- Spoorbreedte: 1435 mm.
- Asindeling: Bo'Bo'
- Fabrikant:
- Mechanisch deel: Alsthom
- Elektrisch deel: Jeumont/Schneider
- Bouwjaar: 1981-1983
- Continu vermogen: 2 x 2270 = 4540 kW.
- Max. snelheid: 180 km/h.
|
- Max. dienstsnelheid: 160 km/h.
- Lengte over de buffers: 17640 mm.
- Radstand draaistel: 2800 mm.
- Hart op hart draaistellen: 9694 mm.
- Middellijn wielen: 1260 mm.
- Dienstvaardig gewicht: 84 ton.
- Aantal gebouwd: 58
- Nog in dienst:
|
Uitvoeringen:
In september 1978 plaatste NS een bestelling van 20 locomotieven bij de Franse
firma Alsthom. Al gauw werd deze bestelling uitgebreid tot 48 machines. Later
werden nog eens tien locomotieven besteld, die geschikt zijn voor trek-duwtreinen
met dubbeldekker-materieel.
De serie 1600 is uitgerust met elektrische remmen. In plaats van met een
remkraan bedient de machinist de rem met een remhandel of pookje. De stuurstand
bevindt zich, in tegenstelling tot andere NS-locomotieven, aan de linkerkant.
De snelheidsregeling vindt elektronisch plaats met thyristoren. Met deze
techniek wordt de spanning met tussenpozen in- en uitgeschakeld. Dit levert
aanzienlijke energiebesparingen op in vergelijking met de toen conventionele
technieken met voorschakelweerstanden.
In vergelijking met het kleurenschema van de andere elektrische locomotieven
(van rond 1980) overheerst het geel. Grijs werden de roosters in de zijwanden
en en een baan rond de ramen.
Vanaf 1982 werden de locomotieven voorzien van een plaatsnaam en het gestyleerde
wapen van deze plaats:
- 1601: Amsterdam
- 1602: Schiphol
- 1603: Zutphen
- 1604: Dordrecht
- 1605: Breda
- 1606: Harderwijk
- 1607: Vlissingen
- 1608: 's-Hertogenbosch
- 1609: Hoofddorp
- 1610: Hengelo
- 1611: Venlo
- 1612: Goes
- 1613: Roermond
- 1614: Schiedam
- 1615: Zandvoort
- 1616: Oldenzaal
- 1617: Assen
- 1618: Almelo
- 1619: Maastricht
- 1620: Arnhem
|
- 1621: Deventer
- 1622: Haarlem
- 1623: Hilversum
- 1624: Alkmaar
- 1625: Sittart
- 1626: Meppel
- 1627: Gouda
- 1628: Apeldoorn
- 1629: Ede
- 1630: Zwolle
- 1631: Voorburg
- 1632: Nijmegen
- 1633: Bergen op Zoom
- 1634: Lelystad
- 1635: Enschede
- 1636: Heerenveen
- 1637: Amersfoort
- 1638: Groningen
- 1639: Leiden
- 1640: Steenwijk
|
- 1641: Almere
- 1642: Weert
- 1643: Heerlen
- 1644: Roosendaal
- 1645: Middelburg
- 1646: Leeuwarden
- 1647: Delft
- 1648: Valkenburg
- 1649: Oss
- 1650: Den: Haag
- 1651: Tilburg
- 1652: Utrecht
- 1653: Den: Helder
- 1654: Geleen
- 1655: Eindhoven
- 1656: Hoogeveen
- 1657: Rotterdam
- 1658: Zaandam
|
Opmerking 1: de 1637 is als eerste en enige e-lok
(5 jan. 1999) in Railion rood "verkleurd". Voor het stadswapen van Amersfoort
was kennelijk geen plaats meer. Later heeft dit wapen gelukkig weer een plaatsje
gekregen, en wel tussen het grote rooster en de cabinedeur rechts (waar vroeger
een van de twee NS-logo's prijkte). Vooralsnog zullen de overige elektrische
loks van Railion niet in het rood verschijnen. Overigens is de 1637 weer in
het bestand van NS-reizigers opgenomen (zie opmerking 2) en zal zijn oorspronkelijke
gele uitmonstering weer aannemen.
Opmerking 2: De locs 1601 - 1637 zijn bij de splitsing
van NS eigendom van NS Cargo geworden. Na de fusie van NS Cargo met DB Cargo
is dit bedrijf onder de naam Railion verder gegaan. Intussen zijn de 1634
t/m 1637 verkocht aan NS Reizigers. Door de instroom van de serie 232 zullen
de 1624 t/m de 1633 stapsgewijs (vanaf juli 2002) volgen. De locs 1627, 1628,
1631 en 1633 zijn intussen weer bezit van NS Reizigers. Het is de bedoeling
dat elke maand een loc van Railion naar NS Reizigers overgaat. De locs worden
hernummerd in de 1800 serie met behoud van volgnummer.
De locs 1638 - 1658 zijn na de splitsing eigendom van NS Reizigers geworden
en zijn. hernummerd in de serie 1800; met behoud van volgnummers (1838 -
1858).
Opmerking 3: In augustus 2002 verscheen de 1606
met stickers van Railion (onder de grote roosters aan de zijkant de plaatsnaam
van de loc, de naam Railion (incl. internet adres) en het locnummer), waarbij
de NS logo's verdwenen. Het is de bedoeling dat de rest van de vloot volgt,
dit zal gebeuren als ze voor onderhoud of herstel naar Tilburg moeten. Een
hoge prioriteit heeft het niet.
De 1607 trok ter ere van het 150 jarige
jubileum van
de NS de langste trein ter wereld.
|
|