Laatste update: 6 maart 2005.
 

De NS serie 1700

NS 1743 met dubbeldekkerstam

  • Spoorbreedte: 1435 mm.
  • Asindeling: Bo'Bo'
  • Fabrikant:
  • Mechanisch deel: GEC-Alsthom
    Elektrisch deel: GEC-Alsthom
  • Bouwjaar: 1991-1994
  • Continu vermogen: 2 x 2270 = 4540 kW.
  • Max. snelheid: 180 km/h.
  • Max. dienstsnelheid: 160 km/h.
  • Lengte over de buffers: 17640 mm.
  • Radstand draaistel: 2800 mm.
  • Hart op hart draaistellen: 9694 mm.
  • Middellijn wielen: 1260 mm.
  • Dienstvaardig gewicht: 84 ton.
  • Aantal gebouwd: 81
  • Nog in dienst:
Uitvoeringen:
De 1700 is afgeleid van de 1600 serie. Hij is daardoor vrijwel identiek aan de 1600. Opvallend is de laaggeplaatste automatische koppeling fabrikaat BSI, aan de cab. 2 zijde. De 1700 wordt samen met 2 of 3 dubbeldeksrijtuigen en een dubbeldekskoprijtuig tot een dubbeldeksstam geformeerd.
Ook enkele 1700's hebben plaatsnamen gekregen:
  • 1705: Dalfsen
  • 1711: Emmen
  • 1714: Veenendaal
  • 1719: Voorhout
  • 1720: Beilen
  • 1731: Purmerend
  • 1732: Zevenbergen
  • 1735: Soest
  • 1736: Gilze en Rijen
  • 1738: Duivendrecht
  • 1739: Dalen
  • 1740: Baarn
  • 1741: Putten
  • 1743: Wolvega
  • 1746: Castricum
  • 1748: 't Harde
  • 1754: Diemen
  • 1768: Akkrum
  • 1773: Enkhuizen
  • 1774: Gramsbergen
Het is de bedoeling dat enkele plaatsnaamloze locs de stadswapens en plaatsnamen van de serie 1300 gaan overnemen. In overleg met de betrokken gemeentes wordt een locomotief uitgezocht.
1707 met dubbeldekkerstam
De 1707 met stam dubbeldekkers

Up one level