Laatste update: 6 maart 2005.

Stoptreinmaterieel plan '90 "Railhopper"

Railhopper

  • Spoorbreedte: 1435 mm.
  • Asindeling: 2'Bo' + Bo'2' 
  • Fabrikant:
  • Mechanisch deel: Talbot
    Elektrisch deel: Holec
  • Bouwjaar: 1992, 1993
  • Continu vermogen: 4 x 300 = 1200 kW.
  • Max. snelheid: 160 km/h.
  • Max. dienstsnelheid: 160 km/h.
  • Lengte over de buffers: 52340 mm.
  • Radstand draaistel: 2750 mm.
  • Hart op hart draaistellen:17920 mm. 
  • Middellijn wielen:    920 mm (loopdraaistel)
        • 950 mm (motordraaistel)
  • Dienstvaardig gewicht: 97,8 ton.
  • Aantal gebouwd: 9.
  • Nog in dienst: 9.

Serie-aanduiding:
2101 - 2109

Samenstelling:
2101 - 2109:  Bk 410 + ABk 411

Aantal zitplaatsen:
1e klas: 24, 2e klas: 127; 14 klapzittingen. (4 treinstellen)
1e klas: 24, 2e klas: 147; 14 klapzittingen. (5 treinstellen)

Deze serie is de protoserie van het type SM '90, een nieuw generatie stoptreinmaterieel dat is bedoeld als vervanger van Mat. '64. In eerste instantie zijn er 9 gebouwd, mogelijk volgt er nog een grote vervolgorder. In deze serie zijn nieuwe technieken verwerkt, die ook gebruikt worden bij de nieuwe interregio-dubbeldekkers (ddIRM).
Kenmerkend voor dit type is de knik in de rijtuigbak. Enkele treinstellen zijn bij wijze van proef voorzien van 2 + 3 zitplaatsen in de breedte. Deze bevinden zich alleen in de tweede klas. De overige treinstellen hebben de gangbare 2 + 2 zitplaatsen in de breedte.
Verder zijn er op grote schaal micro-elektronica en datatransmissiesystemen toegepast. Dat betekent dat er kleine computers zijn gebruikt die onderling zijn verbonden. Hierdoor zijn voor de machinist en de storingsmonteur veel directe gegevens beschikbaar over de technische toestand.
De moderne tractie-installatie biedt de mogelijkheid bij het remmen stroom terug te leveren aan de bovenleiding (recuperatie).
 
 

Kop Railhopper

Up one level