Laatste update: 6 maart 2005.

Plan T en Plan V

Plan T

Plan T:

  • Spoorbreedte: 1435 mm.
  • Asindeling: 2'2' + Bo'Bo'+ 2'2'
  • Fabrikant:
  • Mechanisch deel: Werkspoor.
    Elektrisch deel: Smit.
  • Bouwjaar: 1961, 1964 - 1965.
  • Continu vermogen: 8 X 175 = 1400 kW.
  • Max. snelheid: 140 km/h.
  • Lengte over de koppeling: 102000 mm (501: 99420 mm) 
  • Radstand draaistel: 2750 mm.
  • Hart op hart draaistellen: 18350 mm.
  • Middellijn wielen: 950 mm.
  • Dienstvaardig gewicht: 168 ton (501: 163 ton).
  • Aantal gebouwd: 31.
  • Nog in dienst:

Serie-aanduiding:
TT 501, T1 502-511, T2 512-521, T3 522-531

Samenstelling:
501: Bk 332 + AD 333 + B 334 + Bk 335;
502 - 511: Bk 344 + BD 345 + AB 346 + Bk 347;
512 - 531: Bk 348 + BD 349 + AB 350 + 351.

Aantal zitplaatsen:
1e klas: 42, 2e klas: 208, restauratie: 22.
(501: 1e klas 41, 2e klas: 240).
 

Plan V:

  • Spoorbreedte: 1435 mm.
  • Asindeling: 2'Bo' + Bo'2'
  • Fabrikant:
  • Mechanisch deel: Werkspoor, Talbot, Düwag.
    Elektrisch deel: Smit, Heemaf.
  • Bouwjaar: 1966 - 1976.
  • Continu vermogen: 4 X 138 = 552 kW.
  • Max. snelheid: 140 km/h.
  • Lengte over de koppeling: 52140 mm. 
  • Radstand draaistel: 2750 mm.
  • Radstand hart op hart draaistellen: 18350 mm.
  • Middellijn wielen: 950 mm.
  • Dienstvaardig gewicht: 86 ton.
  • Aantal gebouwd: 246.
  • Nog in dienst:

Serie-aanduiding:
V1: 401-415, V2: 416-430, V3: 431-438, V4: 441-461, V5: 462-471, V6: 472-483, V7: 801-840, V8: 841-870, V9:871-888, V10: 889-920, V11: 921-935, V12: 936-950, V13: 951-965.

Samenstelling:
V1-V3: Bk 336 + ABDk 337
V4-V6: Bk 352 + ABk 353
V7: BPk 354 + ABk 355
V8-V13: BPk 356 + ABk 357

Fabrikanten:
V1-V4, V6, V7: Werkspoor,
V5, V9-V13: Talbot,
V8: Talbot/Düwag.

Aantal zitplaatsen:
1e klas: 24, 2e klas: 104.
(441 - 483: 1e klas 24, 2e klas: 118).

In het najaar van 1961 verscheen vierrijtuigstel 501 als prototype op de baan voor een nieuwe serie, aangeduid als TT = Treistel Toekomst.
Door de opening van vele voorstadhalten was er behoefte aan speciaal materieel voor stoptreien met een grotere aanzetversnelling. De 501 werd uitgebreid getest voordat tot seriebouw werd overgegaan.
De dertig treinstellen wijken op enkele punten af van het prototype, zoals de lengte en de indeling van de tussenrijtuigen. Bovendien werden de 502-531 uitgerust met een restauratie-afdeling met keuken en een grotere bagageruimte.
De hogere aanzetsnelheid werd gerealiseerd met een lager gewicht in vergelijking met voorgaande materieelsoorten. De koprijtuigen zijn 25500 mm lang, de middenbakken 24550 mm (501: 23694 mm).
De V en T's werden uitgerust met automatische zwenk-zwaaideuren, een omroepinstallatie en koersrollen. Reizigers kunnen de deuren alleen openen na ontsluiting door de machinist. Met een speciale sleutel sluit de conducteur alle deuren, waarna de machinist in de cabine het vertreksein krijgt.
Plan V (mat 64') is een afgeleide van plan T. Doordat de stellen (onderling en zowel T met V) koppelbaar zijn, kan de trein naar behoefte verlengd worden.
 
Nog een plan T Voor/achterkant plan T

Up one level