Laatste update: 6 maart 2005.
De ICR rijtuigen
- Spoorbreedte: 1435 mm.
- Asindeling: 2'2'
- Fabrikant: Talbot
- Bouwjaar: 1980 - 1982
- Benelux: 1686 - 1987
- Vervolgserie: ICR-2: 1987 - 1988
- Max. snelheid: 140 / 160 km/h
|
- Lengte over de buffers: 26400 mm.
- Radstand draaistellen: 2560 mm.
- Hart op hart draaistellen: 19000 mm.
- Dienstvaardig gewicht: 40 ton.
- Aantal gebouwd: 226 + 59 (Benelux) + 32 (ICR-2)
- Aantal in dienst:
|
Aantal rijtuigen en zitplaatsen (voor renovatie):
- A: 59 1e klas + 10 balkon
- B: 80 2e klas + 12 balkon
- AB: 23 1e klas, 48 2e klas + 9 balkon
- BKD: 45 2e klas + 9 balkon
- Bs: 64 2e klas + 12 balkon
Serienrs.
- ICR-1-A 1: A-rijtuigen voor buurlandverkeer:
50 84 10-70 651-658, 661-668, 671-678, 681-687
- ICR-2-A 2: A-rijtuigen voor binnenlands verkeer:
50 84 10-77 601-608, 611-618, 621-628, 631-638
- ICR-4-A 1: A-rijtuigen voor buurlandverkeer:
50 84 10-70 564-567, 641-646
- ICR-1-B 1: B-rijtuigen voor buurlandverkeer:
50 84 20-70 801-808, 811-818, 821-828, 831-838, 841-848, 851-858, 861-868,
871-874
- ICR-2-B 2: B-rijtuigen voor binnenlands verkeer:
50 84 20-77 707-708, 711-718, 721-728, 731-738, 741-748, 751-758, 761-768,
771-774
- ICR-4-B 1: B-rijtuigen voor buurlandverkeer:
50 84 20-70 571-575
- ICR-1-BKD: rijtuigen met bagageafdeling voor
buurlandverkeer: 50 84 82-70 901-908, 911-918, 921-928, 931-938, 941-948,
951-953
- ICR-4-BKD: rijtuigen met bagageafdeling voor
buurlandverkeer: 50 84 82-70 591-593, 954-958
- BNL:-3-A: A-rijtuigen voor de Benelux dienst:
50 84 10-70 481-488, 491, 492
- BNL-3-AB: AB-rijtuigen voor de Beneluxdienst:
50 84 30-70 061-068, 071, 072
- BNL-3-B: B-rijtuigen voor de Beneluxdienst:
50 84 20-70 401-408, 411-418, 421, 422
- BNL-4-B 1: B-rijtuigen voor de Beneluxdienst:
50 84 20-70 423-427
- BNL-4-B: B-rijtuigen voor de Beneluxdienst:
50 84 20-70 431-433
- BNL-3-BKD: rijtuig met bagageafdeling voor
de Beneluxdienst: 50 84 82-70 971-978, 981, 982
- BNL-3-Bs: Stuurstand voor de Beneluxdienst:
50 84 28-70 101-108, 111-113
NB.: de 50 84 20-70 653 is later gedeklasseerd.
Eén ICR is gepromoveerd en verbouwd tot koninklijk rijtuig en heeft
als nr. 61 84 89-70 003 gekregen.
Voor het intercityverkeer werden 226 rijtuigen type ICR in dienst gesteld,
waarvan een aantal geschikt is om ook in de omringende landen te rijden.
Deze rijtuigen zijn afgeleid van de middenrijtuigbak van de ICM treinstellen
plan Z.
In de A rijtuigen is de gebruikelijke 1 + 2 opstelling gehandhaafd. De
stoelen hebben klaptafels in de rugleuning. Naast een open afdeling zijn
er vier coupés.
In de B rijtuigen is gekozen voor tweepersoonsbanken in een 2 + 2 opstelling
met de ruimte afstand van 2 meter tussen de banken. Het BKD rijtuig heeft
twee afdelingen tweede klas, een bagage afdeling van 5 vierkante meter,
een keuken en een conducteursruimte.
In tegenstelling tot het ICM treinstel heeft NS voor het ICR materieel
voor andere draaistellen gekozen, namelijk een draaistel gebaseerd op het
Y32 type van de Franse Corailrijtuigen.
De ICR rijtuigen zijn voorzien van zwenk-zwaaideuren, aan iedere zijde
een brede set deuren (1300 mm) en een smalle (900 mm) set. De deuren kunnen
centaal gesloten worden. Bovendien sluiten de deuren automatisch bij een
snelheid van 5 km/h. De rijtuigen zijn voorts uitgerust met een omroepinstallatie.
In 1983 besloten NS en NMBS nieuw materieel te bestellen voor het Beneluxverkeer
tussen Amsterdam en Brussel. De NMBS leverde 12 elektrische locomotieven
voor twee stroomsystemen, serie 1181 - 1192. NS heeft 59 rijtuigen besteld,
11 Bs rijtuigen met stuurstand, 10 AB rijtuigen, 10 A rijtuigen, 18 B rijtuigen
en 10 BKD rijtuigen. Met dit materieel wordt een trek-duwtrein geformeerd
met de volgende samenstelling:
Lok + A + AB + BKD + B + B + Bs.
De NS rijtuigen werden gebouwd door Talbot, terwijl de Belgische locomotieven
gebouwd werden door BN Spoorwegmaterieel en Metaalconstructies.
De aflevering van de rijtuigen is in 1986 gestart. Het materieel is in
een geel/rode combinatie geschilderd, het NS geel is aangevuld met een NMBS
rode band rond de ramen.
De AB rijtuigen komen alleen in Benelux uitvoering voor.
Eén rijtuig is later omgebouwd tot koninklijk rijtuig.
Een ICR B rijtuig, na de renovatie
ICR AB rijtuig in Benelux uitvoering
In 1995 werden door NS twaalf ICR's verbouwd tot de zogenaamde IC+.
Dit pilotproject diende als proef voor de revisie van het totale ICR park
en in latere fase de ICM (Koplopers). Deze IC+ waren gemakkelijk te herkennen:
de bak was geheel blauw, met aan de onderzijde aan de kopse kanten een
geel accent, zodat gekoppeld dit vrolijke boogjes oplevert. De IC+
rijtuigen kregen tevens een nieuw nummer: zie de tabel onderaan deze paragraaf.
Na zo'n 20 jaar was het tijd voor een midlife-revisie en konden
de rijtuigen aangepast worden aan de eisen van deze tijd.
Het rijtuigenpark bestaat uit 315 rijtuigen; de renovatie wordt uitgevoerd
door Nedtrain in Haarlem. Volgens planning zal eind 2003 de klus geklaard
moeten zijn.
De nieuwe stoelen en de laptop aansluiting van de IC+ (alleen 1e klas)
werden wel overgenomen bij het renovatieproject. Een aantal zaken van de
IC+ keerden niet terug: vloerbedekking (vervuilt snel), indirecte en individuele
verlichting, reizigers informatie systeem, kinderruimte met video en de
beschildering.
Omnummering IC+ rijtuigen:
Type |
Oud nummer
|
Nieuw nummer
|
BKD
|
82-70 957
|
82-70 001
|
A
|
10-70 652
|
18-70 002
|
A
|
10-70 654
|
18-70 003
|
A
|
10-70 655
|
18-70 004
|
A
|
10-70 661
|
18-70 005
|
B
|
20-77 731
|
20-77 006
|
B
|
20-77 754
|
20-77 007
|
B
|
20-77 707
|
29-77 008
|
B
|
20-77 751
|
29-77 009
|
B
|
20-77 716
|
29-77 010
|
B
|
20-77 725
|
29-77 011
|
B
|
20-77 728
|
29-77 012
|
ICR A rijtuig
ICR BKD rijtuig
Wat werd er zoal gewijzigd:
Aan de buitenkant vallen vooral de gele instaptrede op: die is minder open
van structuur en door de nieuwe kleur duidelijker zichtbaar. Ook de raamstijlen
zijn verdwenen (op één na); de ramen kunnen dan ook niet meer
open. De reden hiervoor is dat het rijtuig voorzien is van airconditioning,
daardoor zijn de luchtdouches ook verdwenen.
De NS-logo's zijn in het donkerblauw uitgevoerd, net zoals bij de DM'90.
Het blauwe vlak rond de ramen is iets gezakt, zodat de band die de 1e klas
aangeeft geel in plaats van blauw is geworden.
Door gebruik van andere stoelen met dunnere rugleuningen en een coach opstelling
is het aantal zitplaatsen per rijtuig vergroot, zonder veel afbreuk aan
het comfort te doen. Binnenin overheerst geel (2e klas) en rood (1e klas).
Op de balkons vallen de gele hulpstangen op, die het in- en uitstappen moeten
vergemakkelijken. Het toilet lijkt veel op dat van die in het IRM materieel:
het byzondere is dat het een vacuum toilet is met een zuigsysteem en is
voorbereid op een gesloten systeem met een tank onder het rijtuig.
Bij de BKD rijtuigen zijn de extra schuifdeuren van de bagageruimte komen
te vervallen. Ook heeft de keuken het veld moeten ruimen. In de plaats daarvan
is een ruimte voor twee conducteurs gecreërd, en een bagageruimte
met ruimte voor de fiets. In deze ruimte zijn ook acht klapzittingen aangebracht.
Verder is er plaats voor twee rolstoelen en is het rijtuig voorzien van
een rolstoel toegankelijk toilet, wat daardoor wat meer balkonruimte inneemt.
Door het vervallen van de keuken wordt de type aanduiking dan ook
BD. Aan de buitenzijde zijn de BD's te herkennen aan een kleiner raam ter
hoogte van de dienstruimte van de HC's.
Bij het A-rijtuig zijn twee van de vier coupés gesneuveld. Net als
bij de IC+ zijn 14 laptop aansluitingen aangebracht.
Benelux stuurstand op het - inmiddels al niet meer
bestaand - luchtspoor in Rotterdam
257 te renoveren rijtuigen (het koninklijk
rijtuig wordt niet gerenoveerd) worden voorzien van stuurstroomkabels. De
Benelux rijtuigen hadden deze voorziening al. Door de stuurstroomkabels
wordt het mogelijk om in trek/duw bedrijf te rijden. 22 BKD's worden omgebouwd
tot BDs en dus voorzien van een stuurstand. Deze stuurstand is aan de buitenkant
vrijwel identiek aan die van de Benelux stuurstandrijtuigen.
Doordat de BDs met een 1700 loc kunnen rijden in trek-duw treinen, wordt
de inzet van dit materieel uitermate flexibel: bij de eindstations hoeft
er immers niet meer gerangeerd te worden om de locomotief weer vooraan de
trein te krijgen. In "treinstelbedrijf" zal men de volgende combinaties kunnen
tegenkomen: locomotief - 10 à 12 rijtugen - locomotief of locomotief
- 4 à 5 rijtuigen - stuurstandrijtuig.
Aantal rijtuigen en zitplaatsen (na renovatie):
- A: 59 1e klas + 10 balkon
- B: 84 2e klas + 12 balkon
- BD: 59 2e klas + 13 balkon
- Bs: 64 2e klas + 12 balkon
Een BKD is verbouwd tot stuurstand rijtuig (BDs).
Detail van de deurpartij: de gele stangen op het balkon zijn juist zichtbaar.
Wat technische data: gerenoveerd op 21 jan. 2003 en maximaal 140 km/h in
Nederland en België....