Laatste update: 6 maart 2005.
 

De ICR rijtuigen

ICR rijtuig
  • Spoorbreedte: 1435 mm.
  • Asindeling: 2'2'
  • Fabrikant: Talbot
  • Bouwjaar: 1980 - 1982
  • Benelux: 1686 - 1987
  • Vervolgserie: ICR-2: 1987 - 1988
  • Max. snelheid: 140 / 160 km/h
  • Lengte over de buffers: 26400 mm.
  • Radstand draaistellen: 2560 mm.
  • Hart op hart draaistellen: 19000 mm.
  • Dienstvaardig gewicht: 40 ton.
  • Aantal gebouwd: 226 + 59 (Benelux) + 32 (ICR-2)
  • Aantal in dienst:

Aantal rijtuigen en zitplaatsen (voor renovatie): 

Serienrs.
NB.: de 50 84 20-70 653 is later  gedeklasseerd.
Eén ICR is gepromoveerd en verbouwd tot koninklijk rijtuig en heeft als nr. 61 84 89-70 003 gekregen.

Voor het intercityverkeer werden 226 rijtuigen type ICR in dienst gesteld, waarvan een aantal geschikt is om ook in de omringende landen te rijden. Deze rijtuigen zijn afgeleid van de middenrijtuigbak van de ICM  treinstellen plan Z.
In de A rijtuigen is de gebruikelijke 1 + 2 opstelling gehandhaafd. De stoelen hebben klaptafels in de rugleuning. Naast een open afdeling zijn er vier coupés.
In de B rijtuigen is gekozen voor tweepersoonsbanken in een 2 + 2 opstelling met de ruimte afstand van 2 meter tussen de banken. Het BKD rijtuig heeft twee afdelingen tweede klas, een bagage afdeling van 5 vierkante meter, een keuken en een conducteursruimte.

 In tegenstelling tot het ICM treinstel heeft NS voor het ICR materieel voor andere draaistellen gekozen, namelijk een draaistel gebaseerd op het Y32 type van de Franse Corailrijtuigen.
De ICR rijtuigen zijn voorzien van zwenk-zwaaideuren, aan iedere zijde een brede set deuren (1300 mm) en een smalle (900 mm) set. De deuren kunnen centaal gesloten worden. Bovendien sluiten de deuren automatisch bij een snelheid van 5 km/h. De rijtuigen zijn voorts uitgerust met een omroepinstallatie.

In 1983 besloten NS en NMBS nieuw materieel te bestellen voor het Beneluxverkeer tussen Amsterdam en Brussel. De NMBS leverde 12 elektrische locomotieven voor twee stroomsystemen, serie 1181 - 1192. NS heeft 59 rijtuigen besteld, 11 Bs rijtuigen met stuurstand, 10 AB rijtuigen, 10 A rijtuigen, 18 B rijtuigen en 10 BKD rijtuigen. Met dit materieel wordt een trek-duwtrein geformeerd met de volgende samenstelling:
Lok + A + AB + BKD + B + B + Bs.
De NS rijtuigen werden gebouwd door Talbot, terwijl de Belgische locomotieven gebouwd werden door BN Spoorwegmaterieel en Metaalconstructies.
De aflevering van de rijtuigen is in 1986 gestart. Het materieel is in een geel/rode combinatie geschilderd, het NS geel is aangevuld met een NMBS rode band rond de ramen.
De AB rijtuigen komen alleen in Benelux uitvoering voor.

Eén rijtuig is later omgebouwd tot koninklijk rijtuig.

ICR B (gerenoveerd)
Een ICR B rijtuig, na de renovatie


ICR AB rijtuig in Benelux uitvoering  

 ICR AB rijtuig in Benelux uitvoering

 In 1995 werden door NS twaalf ICR's verbouwd tot de zogenaamde IC+. Dit pilotproject diende als proef voor de revisie van het totale ICR park en in latere fase de ICM (Koplopers). Deze IC+ waren gemakkelijk te herkennen: de bak was geheel blauw, met aan de onderzijde aan de kopse kanten  een geel accent, zodat  gekoppeld dit vrolijke boogjes oplevert. De IC+ rijtuigen kregen tevens een nieuw nummer: zie de tabel onderaan deze paragraaf.
Na zo'n 20 jaar  was het tijd voor een  midlife-revisie en konden de rijtuigen aangepast worden aan de eisen van deze tijd.
Het rijtuigenpark bestaat uit 315 rijtuigen; de renovatie wordt uitgevoerd door Nedtrain in Haarlem. Volgens planning zal eind 2003 de klus geklaard moeten zijn.
De nieuwe stoelen en de laptop aansluiting van de IC+ (alleen 1e klas) werden wel overgenomen bij het renovatieproject. Een aantal zaken van de IC+ keerden niet terug: vloerbedekking (vervuilt snel), indirecte en individuele verlichting, reizigers informatie systeem, kinderruimte met video en de beschildering.

Omnummering IC+ rijtuigen:
Type Oud nummer
Nieuw nummer
BKD
82-70 957
82-70 001
A
10-70 652
18-70 002
A
10-70 654
18-70 003
A
10-70 655
18-70 004
A
10-70 661
18-70 005
B
20-77 731
20-77 006
B
20-77 754
20-77 007
B
20-77 707
29-77 008
B
20-77 751
29-77 009
B
20-77 716
29-77 010
B
20-77 725
29-77 011
B
20-77 728
29-77 012

ICR A rijtuig

ICR A rijtuig

ICR BKD rijtuig

ICR BKD rijtuig

Wat werd er zoal gewijzigd:
Aan de buitenkant vallen vooral de gele instaptrede op: die is minder open van structuur en door de nieuwe kleur duidelijker zichtbaar. Ook de raamstijlen zijn verdwenen (op één na); de ramen kunnen dan ook niet meer open. De reden hiervoor is dat het rijtuig voorzien is van airconditioning, daardoor zijn de luchtdouches ook verdwenen.
De NS-logo's zijn in het donkerblauw uitgevoerd, net zoals bij de DM'90. Het blauwe vlak rond de ramen is iets gezakt, zodat de band die de 1e klas aangeeft geel in plaats van blauw is geworden.
Door gebruik van andere stoelen met dunnere rugleuningen en een coach opstelling is het aantal zitplaatsen per rijtuig vergroot, zonder veel afbreuk aan het comfort te doen. Binnenin overheerst geel (2e klas) en rood (1e klas). Op de balkons vallen de gele hulpstangen op, die het in- en uitstappen moeten vergemakkelijken. Het toilet lijkt veel op dat van die in het IRM materieel: het byzondere is dat het een vacuum toilet is met een zuigsysteem en is voorbereid op een gesloten systeem met een tank onder het rijtuig.
Bij de BKD rijtuigen zijn de extra schuifdeuren van de bagageruimte komen te vervallen. Ook heeft de keuken het veld moeten ruimen. In de plaats daarvan is een ruimte voor twee conducteurs gecreërd, en een  bagageruimte met ruimte voor de fiets. In deze ruimte zijn ook acht klapzittingen aangebracht.  Verder is er plaats voor twee rolstoelen en is het rijtuig voorzien van een rolstoel toegankelijk toilet, wat daardoor wat meer balkonruimte inneemt. Door het vervallen van de keuken wordt de type aanduiking  dan ook BD. Aan de buitenzijde zijn de BD's te herkennen aan een kleiner raam ter hoogte van de dienstruimte van de HC's.
Bij het A-rijtuig zijn twee van de vier coupés gesneuveld. Net als bij de IC+ zijn  14 laptop aansluitingen aangebracht.

Benelux stuurstand

Benelux stuurstand op het - inmiddels al niet meer bestaand - luchtspoor  in Rotterdam

 257 te renoveren rijtuigen (het koninklijk rijtuig wordt niet gerenoveerd) worden voorzien van stuurstroomkabels. De Benelux rijtuigen hadden deze voorziening al. Door de stuurstroomkabels wordt het mogelijk om in trek/duw bedrijf te rijden. 22 BKD's worden omgebouwd tot BDs en dus voorzien van een stuurstand. Deze stuurstand is aan de buitenkant vrijwel identiek aan die van de Benelux stuurstandrijtuigen.
Doordat de BDs met een 1700 loc kunnen rijden in trek-duw treinen, wordt de inzet van dit materieel uitermate flexibel: bij de eindstations hoeft er immers niet meer gerangeerd te worden om de locomotief weer vooraan de trein te krijgen. In "treinstelbedrijf" zal men de volgende combinaties kunnen tegenkomen: locomotief - 10 à 12 rijtugen - locomotief  of  locomotief - 4 à 5 rijtuigen - stuurstandrijtuig.

Aantal rijtuigen en zitplaatsen (na renovatie): 

Stuurstand (ex BKD)

Een BKD is verbouwd tot stuurstand rijtuig (BDs).


Detail deur
Detail van de deurpartij: de gele stangen op het balkon zijn juist zichtbaar.


Technische data
Wat technische data: gerenoveerd op 21 jan. 2003 en maximaal 140 km/h in Nederland en België....

Up one level