Laatste update: 5 maart 2005.

De NS serie 1100

NS 1120 met botsneus

  • Spoorbreedte: 1435 mm.
  • Asindeling: Bo'Bo'
  • Fabrikant:
  • Mechanisch deel: Alsthom
    Elektrisch deel: Alsthom
  • Bouwjaar: 1950-1952, 1955, 1956
  • Continu vermogen: 4 x 474 = 1896 kW.
  • Max. snelheid: 135 km/h.
  • Lengte over de buffers: 14144 mm.
  • Radstand draaistel: 2950 mm.
  • Hart op hart draaistellen: 6000 mm.
  • Middellijn wielen: 1250 mm.
  • Dienstvaardig gewicht: 83 ton.
  • Aantal gebouwd: 60
  • Nog in dienst:
Wijzigingen:
Oorspronkelijk hadden deze locomotieven twee grote koplampen onder en twee kleine boven, waarmee een zogenaamde L-signalering werd gegeven. Later werd dit gewijzigd met een derde licht (A-frontsein).
Tussen 1978 en 1981 ondergingen deze locomotieven een ingrijpende verbouwing, waarbij een zogenaamde botsneus werd aangebracht.
De 1101-1150 werden in een besmettelijk turkooise kleur afgeleverd. De 1151-1160 werden direct in donkerblauw afgeleverd.
Vanaf 1971 kwam de 1113 als eerst in huisstijl-kleuren (geel/grijs) op de baan. De blauwe locomotieven kregen een gele voorzetneus. Bij een groot aantal blauwe locs is de voorzetneus alleen van voren geel, bij de andere helemaal.
1118 (blauw/botsneus)
koetswerk van de 1118 (blauw/botsneus)
Turkooise 1122, zonder botsneus
1122 in turkoois, zonder botsneus
In de praktijk rijden er geen 1100-en meer in de dienst.  Een aantal loc's wordt tijdelijk gebruikt om de van de NMBS gehuurde K-4 rijtuigen van stroom te voorzien. Deze loc's, 1107, 1115, 1122 en 1144 zijn te vinden in respectievelijk Rotterdam, Venlo, Eindhoven en Heerlen.
De rest wordt als "MiddenLangeTermijn-Reserve" deels in Breda en de Watergraafsmeer weggezet en niet gesloopt. Reden is dat bij sloop andere partijen wettelijk moeten kunnen meedingen (concurrentiebeding) en dat dus zo derden (lees: concurrentie) in bezit van de locomotieven  kunnen komen. Kennelijk heeft de NS geleerd van het ACTS 1200 akkefietje.
De 1107 is aangewezen om bewaard te worden als museumloc.
 

Up one level