Laatste update: 6 maart 2005.
De NS serie 1200
- Spoorbreedte: 1435 mm.
- Asindeling: Co'Co'
- Fabrikant:
- Mechanisch deel: Werkspoor
- Elektrisch deel: Heemaf
- Bouwjaar: 1951-1953
- Continu vermogen: 6 x 368 = 2208 kW.
- Max. snelheid: 150 km/h.
|
- Max. dienstsnelheid: 135 km/h.
- Lengte over de buffers: 18086 mm.
- Radstand draaistel: 2438 + 2286 mm.
- Hart op hart draaistellen: 8944 mm.
- Middellijn wielen: 1100 mm.
- Dienstvaardig gewicht: 108 ton.
- Aantal gebouwd: 25
- Terzijde gesteld in : 1998
|
Wijzigingen:
Na een Zwitserse (serie 1000) en een Franse (serie 1100) werd een serie in
Nederland te bouwen locomotieven naar Amerikaans ontwerp besteld. Het type
werd ontworpen door de firma's Baldwin Locomotive Works en Westinghouse Electric
Co., dat in licentie werd gebouwd door Werkspoor Amsterdam en Heemaf.
De serie 1200 heeft dankzij de neuzen een imposant uiterlijk. In de neuzen
bevinden zich de compressoren, de zandbakken voor de voorste wielen en de
dodemansmagneetklep.
De 1201 - 1214 werden in turkooise kleur afgeleverd. De 1215 werd door Werkspoor
in turkooise geschilderd, maar voor aflevering rodbruin geschilderd, evenals
de 1216 - 1225. Vanaf 1954 tot in de 70-er jaren reden de 1200'en in het
donkerblauw. De 1208 kwam als eerste loc in deze serie in februari 1971 in
het geel/grijs op de baan.
Door de aankoop van 6 locomotieven door ACTS is
dit type locomotief weer op de baan verschenen. Ze hebben de volgende
nummers gekregen:
ACTS
nummer NS nummer
- 1251
1215
- 1252
1225
- 1253
1218
- 1254
1214
- pluklok
1208
- pluklok
1224
De locomotieven zijn in de containershuttles van ACTS
te vinden (Maasvlakte - Kijfhoek - Veendam / Leeuwarden, vaak vergezeld van
een ACTS 6700 lok (ex. NMBS 6300) die extra trekkracht levert. Om de 6700
op afstand te bedienen, is een kastje in de cabine van de 1200 gemonteerd.
Dit kastje heeft drie schakelaars: voor de 8 tractiestanden, de rijrichting
en het strooien van zand.
Het voordeel is dat bij aanzetten gebruik kan worden gemaakt van de specifieke
voordelen van dieseltractie, zodat de 1200 al snel doorgeschakeld dan worden
naar de eind-serie stand. Hierdoor worden de tractiemotoren gespaard en wordt
niet te lang in de weerstanden gereden. Voorts kan eventueel geheel op dieseltractie
worden gereden (met verminderde snelheid).
ACTS 1253
Verder zijn de 1202 en de 1211 bewaard gebleven.
De 1202 is teruggeschilderd in donkerblauwe kleur / huisstijl (zonder derde
frontsein) en is (rijvaardig) overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht.
De 1211 is in bezit gekomen van de "Werkgroep 1501".
Beide locomotieven zullen (hopelijk) weer af en toe op de baan verschijenen
als inzet voor bijvoorbeeld promotieritten.