Laatste update: 6 maart 2005.
 
 

De NS serie 1200

NS 1217

  • Spoorbreedte: 1435 mm.
  • Asindeling: Co'Co'
  • Fabrikant:
  • Mechanisch deel: Werkspoor
    Elektrisch deel: Heemaf
  • Bouwjaar: 1951-1953
  • Continu vermogen: 6 x 368 = 2208 kW.
  • Max. snelheid: 150 km/h.
  • Max. dienstsnelheid: 135 km/h.
  • Lengte over de buffers: 18086 mm.
  • Radstand draaistel: 2438 + 2286 mm.
  • Hart op hart draaistellen: 8944 mm.
  • Middellijn wielen: 1100 mm.
  • Dienstvaardig gewicht: 108 ton.
  • Aantal gebouwd: 25
  • Terzijde gesteld in : 1998
Wijzigingen:
Na een Zwitserse (serie 1000) en een Franse (serie 1100) werd een serie in Nederland te bouwen locomotieven naar Amerikaans ontwerp besteld. Het type werd ontworpen door de firma's Baldwin Locomotive Works en Westinghouse Electric Co., dat in licentie werd gebouwd door Werkspoor Amsterdam en Heemaf.
De serie 1200 heeft dankzij de neuzen een imposant uiterlijk. In de neuzen bevinden zich de compressoren, de zandbakken voor de voorste wielen en de dodemansmagneetklep.
De 1201 - 1214 werden in turkooise kleur afgeleverd. De 1215 werd door Werkspoor in turkooise geschilderd, maar voor aflevering rodbruin geschilderd, evenals de 1216 - 1225. Vanaf 1954 tot in de 70-er jaren reden de 1200'en in het donkerblauw. De 1208 kwam als eerste loc in deze serie in februari 1971 in het geel/grijs op de baan.
 
 
NS 1208 NS 1216

Door de aankoop van 6 locomotieven door ACTS is dit type locomotief  weer op de baan verschenen. Ze hebben de volgende nummers gekregen:

        ACTS nummer        NS nummer

De locomotieven zijn in de containershuttles van ACTS te vinden (Maasvlakte - Kijfhoek - Veendam / Leeuwarden, vaak vergezeld van een ACTS 6700 lok (ex. NMBS 6300) die extra trekkracht levert. Om de 6700 op afstand te bedienen, is een kastje in de cabine van de 1200 gemonteerd. Dit kastje heeft drie schakelaars: voor de 8 tractiestanden, de rijrichting en het strooien van zand.
Het voordeel is dat bij aanzetten gebruik kan worden gemaakt van de specifieke voordelen van dieseltractie, zodat de 1200 al snel doorgeschakeld dan worden naar de eind-serie stand. Hierdoor worden de tractiemotoren gespaard en wordt niet te lang in de weerstanden gereden. Voorts kan eventueel geheel op dieseltractie worden gereden (met verminderde snelheid).

ACTS 1253
ACTS 1253

Verder zijn de 1202 en de 1211 bewaard gebleven. De 1202 is teruggeschilderd in donkerblauwe kleur / huisstijl (zonder derde frontsein) en is (rijvaardig) overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht.
De 1211 is in bezit gekomen van de "Werkgroep 1501".
Beide locomotieven zullen (hopelijk) weer af en toe op de baan verschijenen  als inzet voor bijvoorbeeld promotieritten.

ACTS 1253



Up one level