Laatste update: 6 maart 2005.
 
 

De NS serie 1500

NS 1501

  • Spoorbreedte: 1435 mm.
  • Asindeling: Co'Co'
  • Fabrikant:
  • Mechanisch deel: British Rail / Gorton
    Elektrisch deel: Metropolitan Vickers
  • Bouwjaar: 1954, in dienst bij NS 1970, 1971
  • Continu vermogen: 6 x 322 = 1932 kW.
  • Max. snelheid: 135 km/h.
  • Lengte over de buffers: 17983 mm.
  • Radstand draaistel: 2438 + 2337 mm.
  • Hart op hart draaistellen: 9195 mm.
  • Middellijn wielen: 1100 mm.
  • Dienstvaardig gewicht: 102 ton.
  • Aantal gebouwd: 6 (7)
  • Terzijde gesteld in: 1987
Nadat in de zestiger jaren de bestelling van een modern locomotieftype serie 1400 niet was doorgegaan, besloot de NS een kleine serie tweedehands locomotieven te kopen bij British Rail. De serie 27000-270006 reed op de Woodhead-route tussen Sheffield en Manchester. Deze lijn had 1500 V gelijkstroomspanning, waardoor deze serie niet op andere lijnen van BR bruikbaar was.
In september 1969 werden de zeven locomotieven naar Werkplaats Tilburg overgebracht. De E27002 werd rijklaar afgeleverd, om proefritten mogelijk te maken. Besloten werd om zes locomotieven te reviseren, en als 1501 - 1506 in dienst te stellen. De zevende locomotief werd als pluklok gebruikt.
De revisie hield onder andere in dat het remwerk gewijzigd werd, het versterken en verbeteren van de draaistelframes, vernieuwing van de luchtinstallatie, aanbrengen van verwarmingskoppelingen, nieuwe frontseinen, schakelapparatuur en stuurstroombedrading. Ook werd ATB ingebouwd. De loc's werden voorzien van nieuwe éénbeen-pantografen. De kleurstelling was voor die tijd (1969) afwijkend, namelijk grijs met een gele band. In 1970 en 1971 werd de serie in dienst gesteld.
In Groot-Brittannië waren de loc's van namen voorzien:

        NS - Nummer        ex-BR nummer


De 1501 is aangekocht door de "Werkgroep 1501" in Rotterdam, en is hede ten dage nog rijvaardig en inzetbaar voor bv. promotieritten.
De 1505 is na buitendienststelling naar het land van herkomst teruggekeerd en staat in het Manchester Museum of Science. De 1502 is aangekocht door de EM-2 locomotive Society en werd teruggebracht in haar oude uiterlijk. Ze kreeg een plaatsje in het West Yourkshire Transport Museum te Bradford.

NS 1501 met daarachter NMBS lok
 

Up one level