Laatste update: 6 maart 2005.
 
 

 NS stroomlijnmaterieel '54 "Hondekop"

Materieel '54

Hondekop - tweetjes

  • Spoorbreedte:  1435 mm.
  • Asindeling: Bo'2' + 2' Bo'
  • Fabrikant:
  • Mechanisch deel: Allan, Werkspoor
    Elektrisch deel: Heemaf, Smit
  • Bouwjaar: 1956 - 1958, 1962
  • Continu vermogen: 4 x 170 = 680 kW.
  • Max. snelheid: 140 km/h.
  • Max. dienstsnelheid: 140 km/h.
  • Lengte over de koppeling: 51120 mm.
  • Radstand draaistel:  3000 mm.
  • Hart op hart draaistellen:  18350 mm.
  • Middellijn wielen:  950 mm.
  • Dienstvaardig gewicht: 110 ton  (F,G,M) 
        •      104 ton (Q).
  • Aantal gebouwd: 68
  • Terzijde gesteld in : 1996
Serie aanduiding: Samenstelling:

F, G, M: ABDk 327 + Bk 326; Q: ABDk 343 + Bk 342

Aantal zitplaatsen:

1e klas: 24, 2e klas: 96

Toen in de vijftiger jaren de tweerijtuigstellen serie 300 en de vierrijtuigtreinstellen serie 700 in dienst kwamen, moet dit zeker nieuwswaarde hebben gehad. De forse treinstellen, die vanwege hun uiterlijk al gauw "hondekoppen" genoemd werden, verschilden sterk van het toen overheersende stroomlijnmaterieel. Het nieuwe materieel was nodig vanwege de uitbreiding van het geëlektrificeerde net en voor de vervanging van mat. '24 (de blokkendozen). De opvallende neus biedt de machinist bescherming bij eventuele aanrijdingen. De stoel van de machinist is hoger geplaatst in vergelijking met ouder materieel.
De treinen werden gebouwd door Allan (321 - 365) en Werkspoor (371 - 393) en werden in dienst gesteld tussen 1956 - 1958 (321 - 365) en in 1962 (371-393).
De tweetjes kunnen gekoppeld worden met de vierrijtuigtreinstellen en de Benelux-tweetjes,  bovendien waren de stellen koppelbaar met het vroegere stroomlijnmaterieel. Het hondekopmaterieel overheerste jarenlang in de Intercitydienst.
In de ABDk-bak bevindt zich een bagageruimte (plm 4,5 meter lang), twee kleine afdelingen eerste klas (elk 12 zitplaatsen) en een afdeling tweede klas. In de Bk bak is een grote tweedeklas afdeling te vinden en twee compartimenten van elk 8 zitplaatsen. In deze bak heeft de conducteur zijn eigen (kleine) werkruimte.

In de jaren '70 zijn de treinstellen voorzien van een omroepinstallatie en zijn centraal sluitbare deuren aangebracht. Bovendien werd het derde frontsein in de neus aangebracht.
De kleurstelling was groen met een rode band rondom, net boven de schortplaten.  Ook de tyfoonroosters (met daarin het treinstelnummer) waren rood, wat de stellen ook wel de bijnaam "Bloedneus" opleverde. In 1968 kreeg treinstel 359 als eerste de gele huisstijl, oorspronkelijk nog met een grijze snor aan de kopse kanten. Bij andere stellen werd alleen nog een grijze band ronde de koplampen geschilderd. De stellen kregen bovendien blauwe diagonale banden voor reclame.
De laatste 10 tweewagenstellen uit de serie 371 - 393, die in 1979 een grote revisie ondergingen, werden voorzien van grote schuiframen, type Sprinter.
 

Hondekop tweetje
Hondekop tweetje

Hondekop - viertjes

  • Spoorbreedte:  1435 mm.
  • Asindeling: Bo'Bo' + 2'2' + 2'2' + Bo' Bo'
  • Fabrikant:
  • Mechanisch deel: Allan, Beijnes, Werkspoor
    Elektrisch deel: Heemaf, Smit
  • Bouwjaar: 1956 - 1962
  • Continu vermogen: 8 x 170 = 1360 kW.
  • Max. snelheid: 140 km/h.
  • Max. dienstsnelheid: 140 km/h.
  • Lengte over de koppeling: 99260 mm.
  • Radstand draaistel:  3000 mm.
  • Hart op hart draaistellen:  18350 mm.
  • Middellijn wielen:  950 mm.
  • Dienstvaardig gewicht: 213 ton
        •      206 ton (761 - 768).
  • Aantal gebouwd: 73
  • Terzijde gesteld in : 1996
Serie aanduiding: Samenstelling:

F, G,: Bk 328 + A 329 + B 330 + BDk 331
P: Bk 338 + A 339 + B 340 + BDk 341

Aantal zitplaatsen:

1e klas: 48, 2e klas: 166 (711 - 741 168), restauratie: 22

De hondekoppen bestonden ook uit vierwagentreinstellen, die door verschillende fabrikanten werden gebouwd. Allan bouwde de Bk bakken van de 711 - 726, Beijnes bouwde de B bakken vna de 711 - 757. De overige bakken werden door Werkspoor gebouwd.
De koprijtuigen zijn uitgerust met stroomafnemers en motordraaistellen. Plan P werd met halve stroomafnemers uitgerust. Tevens had plan P schuiframen in plaats van ramen die open gedraaid moesten worden. De 711 - 726 hadden in de neus twee instaptreden, de andere stellen werden van een ladder voorzien: deze ladder hing eerst aan de kop maar werd later opgeborgen in de bagageruimte. Op de foto hieronder zijn de ophangpunten van de ladder aan de kop goed te zien.
In het B-rijtuig  bevindt zich een restuaratie-afdeling met keuken. Tot 1957 hadde de 711 - 729 wel een keuken, maar geen restauratie-afdeling.
In 1969 en 1970 kreeg dit materieel een omroep-installatie en centrale deursluiting. In enkele stellen werden koersrollen aangebracht. Tevens werd het derde frontsein in de neus, terwijl het treinstelnummer in de neus (op de tyfoonafdekroosters) verwijderd werd.
Ook de 700'en kwamen in groen met rode bies op de baan. In de jaren '60 werd het rood vervangen door gele biezen en een gele snor. De 733 was het eerste stel dat in 1968 in het geel verscheen. Het laatste groene treinstel verdween in 1978.
 

Hondekop viertje
Hondekop viertje (na ombouw)

Plan P (1e ombouw)

  • Verbouwd: 1972, 1973
  • Door: Hoofdwerkplaats NS,  Haarlem
  • Continu vermogen: 8 x 170 = 1360 kW.
  • Max. snelheid: 140 km/h.
  • Samenstelling: Bk 338 + A 339 + B 340 + BDk 341
  • Aantal zitplaatsen: 1e klas: 45, 2e klas: 138, restauratie: 22
  • Max. dienstsnelheid: 140 km/h.
  • Lengte over de koppeling: 99260 mm.
  • Radstand draaistel:  3000 mm.
  • Hart op hart draaistellen:  18350 mm.
  • Middellijn wielen:  950 mm.
  • Dienstvaardig gewicht: 206 ton
In 1970 werd de dienstregeling bij de NS volledig omgegooid (spoorslag '70), waarbij onder andere het begrip "Intercitytrein" werd ingevoerd. Deze treinen reden als snelle verbinding tussen de grootste steden. Het mat. '54 zou een groot deel van dit vervoer voor zijn rekening moeten nemen en NS besloot een aantal vierrijtuigstellen voor deze dienst aan te passen.

De volgende stellen werden verbouwd en voorzien van een nieuw nummer (en hernummerd in1977):
 
Oud Nummer Jaar van modernisering Nieuw nummer  Nummer vanaf 1977
780 1972 780 1780
781 1973 781 1781
782 1973 782 1782
783 1972 783 1783
784 1972 784 1784
785 1972 785 1785
786 1973 786 1786
773 1972 787 1787
775 1972 788 1788
777 1972 789 1789
778 1972 790 1790
779 1972 791 1791

Treinstel 790 (ex-778) was het eerste verbouwde stel. Het klassieke interieur was vervangen door achter elkaar geplaatste stoelen (coach opstelling) van de Franse firma Compin. Deze stoelen waren verstelbaar, maar werden in 1978 weer vastgezet: niet alleen de reiziger, maar ook door treinbewegingen konden de stoelen versteld worden....
De oude bagagerekken boven de banken werden vervangen door rekken langs de zijwand. In de Bk en de B bak werden koersrollen aangebracht. De deuren werden voorzien van een centrale sluiting, ook werd een omroepinstallatie ingebouwd. Op de kopwanden van de coupés werd kunst (tekeingen) aangebracht.
De groene kleur werd vervangen door geel, met een blauwe band rond de ramen. De deuren werden grijs. Oorspronkelijk werd de blauwe band niet doorgetrokken over de deuren. In 1979 en 1980 werd de band ook op de deuren doorgetrokken, waarbij de deuren tevens geel werden.
De 790 heeft nog even met het intercity-teken op de neus rondgereden.
 
 

Plan F, G, P (2e ombouw)

  • Verbouwd: 1975, 1978, 1981
  • Door: Hoofdwerkplaats NS,  Haarlem
  • Continu vermogen: 8 x 170 = 1360 kW.
  • Max. snelheid: 140 km/h.
  • Samenstelling: 
    • F, G: Bk 328 + A 329 + B 330 + BDk 331
    • P: Bk 338 + A 339 + B 340 + BDk 341
  • Aantal zitplaatsen: 1e klas: 48, 2e klas: 158 (plan F: 160), restauratie: 22
  • Max. dienstsnelheid: 140 km/h.
  • Lengte over de koppeling: 99260 mm.
  • Radstand draaistel:  3000 mm.
  • Hart op hart draaistellen:  18350 mm.
  • Middellijn wielen:  950 mm.
  • Dienstvaardig gewicht: 213 ton (plan P: 206 ton).
Het nieuwe interieur van de 780-791 viel bij de reizigers in de smaak, zodat besloten werd nog een aantal stellen te verbouwen. Tussen 1975 en 1978 werden 24 stellen gemoderniseerd, in 1981 treinstel 729 na een grote brand.
Op een aantap punten wijkt deze verbouwing van de eerste af. In de 2e klas werden weer stoelen van Compin in coach-opstelling geplaatst; de 1e klas behield echter de oude opstelling en banken. Bij de serie van de 1e ombouw (780 - 791) werden de stoelen aan de rechter kant van het middenpad in rijriching geplaatst en aan de linker kant in de tegenovergestelde richting. Bij de tweede verbouwing werden de stoelen in de ene helft van de coupé in rijrichting geplaatst. Een deel van de bagageruimte werd omgebouwd en ingericht met 16 zitplaatsen tweede klas in de oude opstelling.

De stellen plan F en G beschikten nog over raamzwengels, zodat in het bagagerek met een polyesterkap een uitsparing werd gemaakt. Evenals de andere verbouwde hondekoppen werd een centrale deursluiting, omroepinstallatie en derde frontsein aangebracht. De koersrollen werden bediend vanuit de conducteursruimte.
In de omloop werd geen onderscheid tussen verbouwde en niet-verbouwde stellen gemaakt: Niet verbouwde 700'en waren in de Intercitydiensten te zien, terwijl 1700'en ook wel stoptreindiensten reden.

De verbouwde treinstellen waren de volgende: 711, 721, 729, 731, 733, 735, 737, 741, 743 - 746, 748 - 750, 755, 757, 761 - 768 en werden hernummerd in de 1700 serie met behoud van serienr. (711 werd 1711, 721 werd 1721 etc.)
 
 

Treinstel 1970

  • Verbouwd: 1970
  • Door: Werkspoor
  • Continu vermogen: 8 x 170 = 1360 kW.
  • Max. snelheid: 140 km/h.
  • Serie aanduiding: Plan P
  • Samenstelling: Ak 341 + B 340 + A 339 + Bk 338
  • Aantal zitplaatsen: 1e klas: 113, 2e klas: 126
  • Max. dienstsnelheid: 140 km/h.
  • Lengte over de koppeling: 99260 mm.
  • Radstand draaistel:  3000 mm.
  • Hart op hart draaistellen:  18350 mm.
  • Middellijn wielen:  950 mm.
  • Dienstvaardig gewicht: 204 ton.
Treinstel 776 brandde op 24 februari 1969 in Akkrum voor de helft uit. De BDk bak en de B bak gingen voor herstel naar Werkspoor, waarbij besloten werd deze bakken te verbouwen tot resp. Ak en Ar. In de ochtendtrein van Groningen naar Den Haag (en de retourrit 's middags) bestond behoefte aan meer zitplaatsen 1e klas.
Later is de Ar bak omgebouwd tot B bak.
Op 19 mei 1970 werd het nieuwe treinstel, met nummer 1970, getoond. Van alle bakken was het interieur vervangen door stoelen in coach opstelling. Aan de linkerkant van het middenpad staan de stoelen in rijrichting. Het treinstel werd geel geschilderd met een blauwe band rond de ramen en uitgerust met omroepinstallatie, koersrollen, 3e frontsein en centrale deursluiting.

Hondekop tweetje met snor
Hondekopstel met "snor" (381 en 765)

Treinstel 757 is in 1958 tijdelijk verbouwd vanwege bovenleidingproeven onder "Franse" bovenleiding op het traject Venlo - Helmond. Hiertoe werd een deel van het interieur verwijderd om plaats te maken voor de meetapparatuur en werd de A - bak tijdelijk uitgenomen.
Omdat vaak gereden werd met een snelheid van 160 km/h, werden alle overwegen extra beveiligd en was de neus wit geschilderd.

Door bakwisselingen ontstonden treinstellen met verschillende koprijtuigen: met en zonder instaptreden en soms met een bont interieur of verschillende typen stroomafnemers.

De serie 1700 heeft vanaf 1992 - 1993 hun oude nummer weer teruggekregen, dit om verwarring met de elektrische lokomotieven serie 1700 te voorkomen.

Bijzondere uitvoeringen - feitjes:


Hondekop in oute Bloedneus schildering
Hondekop in oude kleurstelling (had als bijnaam de "Bloedneus")
 

Up one level