Hondekop - tweetjes
|
|
F, G, M: ABDk 327 + Bk 326; Q: ABDk 343 + Bk 342
Aantal zitplaatsen:
1e klas: 24, 2e klas: 96
Toen in de vijftiger jaren de tweerijtuigstellen
serie 300 en de vierrijtuigtreinstellen serie 700 in dienst kwamen, moet
dit zeker nieuwswaarde hebben gehad. De forse treinstellen, die vanwege hun
uiterlijk al gauw "hondekoppen" genoemd werden, verschilden sterk van het
toen overheersende stroomlijnmaterieel. Het nieuwe materieel was nodig vanwege
de uitbreiding van het geëlektrificeerde net en voor de vervanging van
mat. '24 (de blokkendozen). De opvallende neus biedt de machinist bescherming
bij eventuele aanrijdingen. De stoel van de machinist is hoger geplaatst
in vergelijking met ouder materieel.
De treinen werden gebouwd door Allan (321 - 365) en Werkspoor (371 - 393)
en werden in dienst gesteld tussen 1956 - 1958 (321 - 365) en in 1962 (371-393).
De tweetjes kunnen gekoppeld worden met de vierrijtuigtreinstellen en de
Benelux-tweetjes, bovendien waren de stellen koppelbaar met het vroegere
stroomlijnmaterieel. Het hondekopmaterieel overheerste jarenlang in de Intercitydienst.
In de ABDk-bak bevindt zich een bagageruimte (plm 4,5 meter lang), twee kleine
afdelingen eerste klas (elk 12 zitplaatsen) en een afdeling tweede klas.
In de Bk bak is een grote tweedeklas afdeling te vinden en twee compartimenten
van elk 8 zitplaatsen. In deze bak heeft de conducteur zijn eigen (kleine)
werkruimte.
In de jaren '70 zijn de treinstellen voorzien van
een omroepinstallatie en zijn centraal sluitbare deuren aangebracht. Bovendien
werd het derde frontsein in de neus aangebracht.
De kleurstelling was groen met een rode band rondom, net boven de schortplaten.
Ook de tyfoonroosters (met daarin het treinstelnummer) waren rood, wat de
stellen ook wel de bijnaam "Bloedneus" opleverde. In 1968 kreeg treinstel
359 als eerste de gele huisstijl, oorspronkelijk nog met een grijze snor aan
de kopse kanten. Bij andere stellen werd alleen nog een grijze band ronde
de koplampen geschilderd. De stellen kregen bovendien blauwe diagonale banden
voor reclame.
De laatste 10 tweewagenstellen uit de serie 371 - 393, die in 1979 een grote
revisie ondergingen, werden voorzien van grote schuiframen, type Sprinter.
Hondekop tweetje
Hondekop - viertjes
|
|
F, G,: Bk 328 + A 329 + B 330 + BDk 331
P: Bk 338 + A 339 + B 340 + BDk 341
Aantal zitplaatsen:
1e klas: 48, 2e klas: 166 (711 - 741 168), restauratie: 22
De hondekoppen bestonden ook uit vierwagentreinstellen,
die door verschillende fabrikanten werden gebouwd. Allan bouwde de Bk bakken
van de 711 - 726, Beijnes bouwde de B bakken vna de 711 - 757. De overige
bakken werden door Werkspoor gebouwd.
De koprijtuigen zijn uitgerust met stroomafnemers en motordraaistellen. Plan
P werd met halve stroomafnemers uitgerust. Tevens had plan P schuiframen in
plaats van ramen die open gedraaid moesten worden. De 711 - 726 hadden in
de neus twee instaptreden, de andere stellen werden van een ladder voorzien:
deze ladder hing eerst aan de kop maar werd later opgeborgen in de bagageruimte.
Op de foto hieronder zijn de ophangpunten van de ladder aan de kop goed te
zien.
In het B-rijtuig bevindt zich een restuaratie-afdeling met keuken. Tot
1957 hadde de 711 - 729 wel een keuken, maar geen restauratie-afdeling.
In 1969 en 1970 kreeg dit materieel een omroep-installatie en centrale deursluiting.
In enkele stellen werden koersrollen aangebracht. Tevens werd het derde frontsein
in de neus, terwijl het treinstelnummer in de neus (op de tyfoonafdekroosters)
verwijderd werd.
Ook de 700'en kwamen in groen met rode bies op de baan. In de jaren '60 werd
het rood vervangen door gele biezen en een gele snor. De 733 was het eerste
stel dat in 1968 in het geel verscheen. Het laatste groene treinstel verdween
in 1978.
Hondekop viertje (na ombouw)
Plan P (1e ombouw)
|
|
De volgende stellen werden verbouwd en voorzien
van een nieuw nummer (en hernummerd in1977):
Oud Nummer | Jaar van modernisering | Nieuw nummer | Nummer vanaf 1977 |
780 | 1972 | 780 | 1780 |
781 | 1973 | 781 | 1781 |
782 | 1973 | 782 | 1782 |
783 | 1972 | 783 | 1783 |
784 | 1972 | 784 | 1784 |
785 | 1972 | 785 | 1785 |
786 | 1973 | 786 | 1786 |
773 | 1972 | 787 | 1787 |
775 | 1972 | 788 | 1788 |
777 | 1972 | 789 | 1789 |
778 | 1972 | 790 | 1790 |
779 | 1972 | 791 | 1791 |
Treinstel 790 (ex-778) was het eerste verbouwde
stel. Het klassieke interieur was vervangen door achter elkaar geplaatste
stoelen (coach opstelling) van de Franse firma Compin. Deze stoelen waren
verstelbaar, maar werden in 1978 weer vastgezet: niet alleen de reiziger,
maar ook door treinbewegingen konden de stoelen versteld worden....
De oude bagagerekken boven de banken werden vervangen door rekken langs de
zijwand. In de Bk en de B bak werden koersrollen aangebracht. De deuren werden
voorzien van een centrale sluiting, ook werd een omroepinstallatie ingebouwd.
Op de kopwanden van de coupés werd kunst (tekeingen) aangebracht.
De groene kleur werd vervangen door geel, met een blauwe band rond de ramen.
De deuren werden grijs. Oorspronkelijk werd de blauwe band niet doorgetrokken
over de deuren. In 1979 en 1980 werd de band ook op de deuren doorgetrokken,
waarbij de deuren tevens geel werden.
De 790 heeft nog even met het intercity-teken op de neus rondgereden.
Plan F, G, P (2e ombouw)
|
|
De stellen plan F en G beschikten nog over raamzwengels,
zodat in het bagagerek met een polyesterkap een uitsparing werd gemaakt.
Evenals de andere verbouwde hondekoppen werd een centrale deursluiting, omroepinstallatie
en derde frontsein aangebracht. De koersrollen werden bediend vanuit de conducteursruimte.
In de omloop werd geen onderscheid tussen verbouwde en niet-verbouwde stellen
gemaakt: Niet verbouwde 700'en waren in de Intercitydiensten te zien, terwijl
1700'en ook wel stoptreindiensten reden.
De verbouwde treinstellen waren de volgende: 711,
721, 729, 731, 733, 735, 737, 741, 743 - 746, 748 - 750, 755, 757, 761 -
768 en werden hernummerd in de 1700 serie met behoud van serienr. (711 werd
1711, 721 werd 1721 etc.)
Treinstel 1970
|
|
Hondekopstel met "snor" (381 en 765)
Treinstel 757 is in 1958 tijdelijk verbouwd vanwege
bovenleidingproeven onder "Franse" bovenleiding op het traject Venlo - Helmond.
Hiertoe werd een deel van het interieur verwijderd om plaats te maken voor
de meetapparatuur en werd de A - bak tijdelijk uitgenomen.
Omdat vaak gereden werd met een snelheid van 160 km/h, werden alle overwegen
extra beveiligd en was de neus wit geschilderd.
Door bakwisselingen ontstonden treinstellen met verschillende koprijtuigen: met en zonder instaptreden en soms met een bont interieur of verschillende typen stroomafnemers.
De serie 1700 heeft vanaf 1992 - 1993 hun oude nummer weer teruggekregen, dit om verwarring met de elektrische lokomotieven serie 1700 te voorkomen.
Bijzondere uitvoeringen - feitjes:
Hondekop in oude kleurstelling (had als bijnaam de "Bloedneus")