Laatste update: 6 maart 2005.
 

Diesel-elektrische tweewagenstellen Plan X

NS DE2

  • Spoorbreedte: 1435 mm.
  • Asindeling: Bo' 2' Bo'
  • Fabrikant:
  • Mechanisch deel: Allan
    Elektrisch deel: Allan
  • Bouwjaar: 1953 - 1954
  • Continu vermogen: 386 kW.
  • Max. snelheid: 110 km/h.
  • Lengte over de koppeling: 45400 mm.
  • Radstand draaistel: 3000 mm.
  • Hart op hart draaistellen: 18350 mm.
  • Middellijn wielen: 950 mm.
  • Dienstvaardig gewicht: 86 ton.
  • Aantal gebouwd: 46
  • Terzijde gesteld in: 1998
Serie-aanduiding:
ABk 117 + Bk 118.

Aantal zitplaatsen:
1e klas: 16, 2e klas: 137.

Voor de niet-geëlektrificeerde baanvakken werd de dieseltraktie din de jaren 1953 en 1954 uitgebreid met 30 motorrijtuigen (serie 21-50) en 46 tweerijtuigstellen (serie 61-106). Vanwege de kleur van dit materieel werd al gauw de naam "Blauwe Engelen" gebruikelijk. Evenals bij de elektrische treinstellen materieel 46 kent dit dieselmaterieel een gemeenschappelijk draaistel tussen de bakken.
Dit materieel is in 1985 volledig buiten dienst gesteld, behalve 25 tweerijtuigtreinstellen, die tussen 1977 en 1981 een volledige verbouwing hebben ondergaan. Aangezien de toekomst van enkele lijnen in die periode nog onzeker was, werden deze stellen verbouwd in plaats van een nieuw materieeltype te bestellen.
In 1975 werd treinstel 88 als eerste stel gerenoveerd. Toen dit succesvol bleek, werd besloten om nog eens 25 stellen te verbouwen. De oorspronkelijke AEC-motoren werden vervangen door motoren van Cummins, de koelers werden op het dak aangebracht. De bagageruimte inde BDk-bak werd ombebouwd tot een eersteklas-afdeling (ABk) terwijl de oorspronkelijke ABk-bak werd omgebouwd tot alleen tweede klas (Bk). De kleine voorruiten werden vervangen, het treinstel werd voorzien van een centrale deursluiting en een omroepinstallatie. Voorts werd het interieur verniewd, waarbij de moderne Compin-banken werden geplaatst. De cabine werd tevens vergroot. Tot slot verschenen de verbouwde diesels in de gele huisstijlkleur op de baan.
Deze treinstellen werden vernummerd tot de serie 161 - 186, waarbij de volgende samenstellingen tot stand kwam:

Jaar:        Nieuw nummer        ex-BDk        ex-ABk
1975                161                    88                88
1976                162                    92                92
1976                163                    83                83
1976                164                  106              106
1976                165                  103              103
1976                166                    97                97
1978                167                    61                61
1978                168                    91                91
1978                169                    94                94
1978                170                    69                98
1978                171                    98                66
1978                172                    66                86
1978                173                  100                70
1979                174                    70                68
1979                175                    68                64
1979                176                    64                62
1979                177                    62                86
1979                178                    82                72
1979                179                    72                73
1980                181                    99                99
1980                182                    75                75
1980                183                    67                67
1980                184                    63                65
1981                185                  102              102
1981                186                    77                87
 
NS DE2 in een winters zonnetje

In 1998 is het laatste treinstel buiten dienst gesteld, met uitzondering van de 186 en 180. Deze treinstellen rijden op het door vervoermaatschappij Connexxion geëxploiteerde baanvak Almelo - Mariënberg . De treinstellen zijn voorzien van een grijze "snor"  (net als bij de oude DEII 's), spiegels bij de cabines en het Syntus-logo, dat later verdween toen Connexxion de exploitatie overnam.
Op 1 juni 2002 zijn ook de 180 en 186 buiten dienst genomen. Hiermee is een definitief einde gekomen aan het DE-II materieel in de openbare reizigersdienst. Stichting BEL (Blauwe Engel Lochem) zal waarschijnlijk de twee stellen overnemen.

Syntus DE2
DE2 stel te Mariënberg (nog met Syntus logo)

DE-II stel 179 is op 25 juni 1999 in bezit gekomen van de ZLSM in Simpelveld. De 178 zal als onderdelenleverancier gaan fungeren.

NS DE2 in oude kleurstelling (rood)
DEII stel voor de renovatie in de oude kleur en voorzien van "snor"

Up one level