|
|
Aantal zitplaatsen:
1e klas: 16, 2e klas: 137.
Voor de niet-geëlektrificeerde baanvakken werd
de dieseltraktie din de jaren 1953 en 1954 uitgebreid met 30 motorrijtuigen
(serie 21-50) en 46 tweerijtuigstellen (serie 61-106). Vanwege de kleur van
dit materieel werd al gauw de naam "Blauwe Engelen" gebruikelijk. Evenals
bij de elektrische treinstellen materieel 46 kent dit dieselmaterieel een
gemeenschappelijk draaistel tussen de bakken.
Dit materieel is in 1985 volledig buiten dienst gesteld, behalve 25 tweerijtuigtreinstellen,
die tussen 1977 en 1981 een volledige verbouwing hebben ondergaan. Aangezien
de toekomst van enkele lijnen in die periode nog onzeker was, werden deze
stellen verbouwd in plaats van een nieuw materieeltype te bestellen.
In 1975 werd treinstel 88 als eerste stel gerenoveerd. Toen dit succesvol
bleek, werd besloten om nog eens 25 stellen te verbouwen. De oorspronkelijke
AEC-motoren werden vervangen door motoren van Cummins, de koelers werden op
het dak aangebracht. De bagageruimte inde BDk-bak werd ombebouwd tot een
eersteklas-afdeling (ABk) terwijl de oorspronkelijke ABk-bak werd omgebouwd
tot alleen tweede klas (Bk). De kleine voorruiten werden vervangen, het treinstel
werd voorzien van een centrale deursluiting en een omroepinstallatie. Voorts
werd het interieur verniewd, waarbij de moderne Compin-banken werden geplaatst.
De cabine werd tevens vergroot. Tot slot verschenen de verbouwde diesels
in de gele huisstijlkleur op de baan.
Deze treinstellen werden vernummerd tot de serie 161 - 186, waarbij de volgende
samenstellingen tot stand kwam:
Jaar:
Nieuw nummer ex-BDk
ex-ABk
1975
161
88
88
1976
162
92
92
1976
163
83
83
1976
164
106
106
1976
165
103
103
1976
166
97
97
1978
167
61
61
1978
168
91
91
1978
169
94
94
1978
170
69
98
1978
171
98
66
1978
172
66
86
1978
173
100
70
1979
174
70
68
1979
175
68
64
1979
176
64
62
1979
177
62
86
1979
178
82
72
1979
179
72
73
1980
181
99
99
1980
182
75
75
1980
183
67
67
1980
184
63
65
1981
185
102
102
1981
186
77
87
In 1998 is het laatste treinstel buiten dienst
gesteld, met uitzondering van de 186 en 180. Deze treinstellen rijden op
het door vervoermaatschappij Connexxion geëxploiteerde baanvak Almelo
- Mariënberg . De treinstellen zijn voorzien van een grijze "snor"
(net als bij de oude DEII 's), spiegels bij de cabines en het Syntus-logo,
dat later verdween toen Connexxion de exploitatie overnam.
DE-II stel 179 is op 25 juni 1999 in bezit gekomen van de ZLSM in Simpelveld. De 178 zal als onderdelenleverancier gaan fungeren.
|