|
|
Aantal zitplaatsen:
1e klas: 24, 2e klas: 168.
In de jaren dertig had NS 40 diesel-elektrische
drierijtuigstellen in dienst gesteld, die aan het eind van de jaren vijftig
aan vervanging toe waren. Bovendien bleek het vervoer op de secundaire lijnen
dusdanig toegenomen te zijn, dat uitbreiding van het materieel noodzakelijk
was. Het nieuwe materieel moest geschikt zijn voor stoptreindiensten en daarvoor
snel op kunnen trekken: 100 km/h in drie minuten.
In navolging van de elektrische hondekoppen werd plan U van een neus voorzien.
Bovendien werden andere moderne snufjes aangebracht, zoals koersrollen, een
omroepinstallatie en centraal bediende deuren.
De oorspronkelijke buitenschiufdeuren zijn in 1971 en 1972 vervangen door
zwenk-zwaaideuren.
Een teinstel bestaat uit een motorwagen met de aangedreven assen. Onder de
andere rijtuigen zijn loopdraaistellen te vinden. Dit materieel kent nog
een afzonderlijke motorruimte. In ander dieselmaterieel is de motor onder
de vloer aangebracht.
Plan U kan niet aan andere series gekoppeld worden. Wel kunnen maximaal drie
stellen gekoppeld worden.
De serie 111-152 werd in rode kleur afgeleverd. Bij het vernieuwen van de
deuren in 1971 in 1972 werden de toen nog rode stellen van grijze deuren
voorzien. De gele huisstijl werd tussen 1968 en 1973 aangebracht.
Een aantal treinstellen is inmiddels gerenoveerd en voorzien van een nieuw
interieur, wat gelijk is aan dat van plan T. Technisch worden de stellen
ook gerenoveerd en onder andere voorzien van ATB-NG. De eerste stellen zijn
afgeleverd en hernummerd in 191 t/m 195.