Laatste update: 6 maart 2005.
 

Diesel-elektrische driewagenstellen

Twee stellen DE3, met motorwagen voorop

  • Spoorbreedte: 1435 mm.
  • Asindeling:  Bo'Bo' + 2'2' + 2'2'
  • Fabrikant:
  • Mechanisch deel: Werkspoor
    Elektrisch deel:  Heemaf, Smit
  • Bouwjaar: 1960 - 1963
  • Continu vermogen: 735 kW.
  • Max. snelheid: 130 km/h.
  • Max. dienstsnelheid: 130 km/h..
  • Lengte over de koppeling: 74430 mm.
  • Radstand draaistel: 3000 mm (mBDK), 
  • 2750 (B en ABk)
  • Hart op hart draaistellen: 18350 mm.
  • Middellijn wielen: 950 mm.
  • Dienstvaardig gewicht: 136 ton.
  • Aantal gebouwd: 42
  • Nog in dienst:


Serie-aanduiding:
U1: 111-115, U2 116-120, U3: 121-125, U4: 126-133, U5, 134-140, U6: 141-152.
Samenstelling: mBDk 120 + B 121 + ABk 122

Aantal zitplaatsen:
1e klas: 24, 2e klas: 168.

In de jaren dertig had NS 40 diesel-elektrische drierijtuigstellen in dienst gesteld, die aan het eind van de jaren vijftig aan vervanging toe waren. Bovendien bleek het vervoer op de secundaire lijnen dusdanig toegenomen te zijn, dat uitbreiding van het materieel noodzakelijk was. Het nieuwe materieel moest geschikt zijn voor stoptreindiensten en daarvoor snel op kunnen trekken: 100 km/h in drie minuten.
In navolging van de elektrische hondekoppen werd plan U van een neus voorzien. Bovendien werden andere moderne snufjes aangebracht, zoals koersrollen, een omroepinstallatie en centraal bediende deuren.
De oorspronkelijke buitenschiufdeuren zijn in 1971 en 1972 vervangen door zwenk-zwaaideuren.
Een teinstel bestaat uit een motorwagen met de aangedreven assen. Onder de andere rijtuigen zijn loopdraaistellen te vinden. Dit materieel kent nog een afzonderlijke motorruimte. In ander dieselmaterieel is de motor onder de vloer aangebracht.
Plan U kan niet aan andere series gekoppeld worden. Wel kunnen maximaal drie stellen gekoppeld worden.
De serie 111-152 werd in rode kleur afgeleverd. Bij het vernieuwen van de deuren in 1971 in 1972 werden de toen nog rode stellen van grijze deuren voorzien. De gele huisstijl werd tussen 1968 en 1973 aangebracht.
Een aantal treinstellen is inmiddels gerenoveerd en voorzien van een nieuw interieur, wat gelijk is aan dat van plan T. Technisch worden de stellen ook gerenoveerd en onder andere voorzien van ATB-NG. De eerste stellen zijn afgeleverd en hernummerd in 191 t/m 195.
 
 
DE3 met de motorwagen acherop in Zutphen

Up one level